Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Affärsvärlden om Proletärens jobb: "Vad hade Karl Marx sagt?"

Publicerad: 6 Maj 2014, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Den kommunistiska tidningen Proletären och veckomagasinet Affärsvärlden har råkat i luven på varandra.


Ämnen i artikeln:

Affärsvärlden

Proletären fungerar som organ för Kommunistiska Partiet och marknadsförs som Sveriges rödaste tidning.

Nyheterna skrivs ur ett marxistiskt perspektiv och därför blev Birgitta Forsberg, redaktör och reporter på Affärsvärlden, något förvånad när hon insåg att Proletären gjort en större rewrite av Affärsvärldens jobb om de 15 rikaste familjerna i näringslivet.

– Det är ju intressant att Proletären får stödja sig på Affärsvärlden för att skriva artiklar. Vad skulle Karl Marx ha sagt?, säger Birgitta Forsberg till Dagens Media.

Enligt henne var det ett omfattande jobb att sammanställa listan på de rikaste familjerna, som gick som huvudjobb i ett av Affärsvärldens sommarnummer förra året.

På Affärsvärlden är man inte helt glada över att Proletären "tagit" listan, trots att tidningen fått credd för den på flera ställen i texten.

Proletärens chefredaktör Lars Rothelius ser dock inga problem med artikeln.

– Det är väl inte så konstigt att man använder sig av andra källor så att säga. Vi läser så mycket vi kan och utifrån våra små resurser får man använda det material som står till buds. Det är ju inte en total rewrite utan vi har ju talat om var vi hämtat materialet och vi har med egna slutsatser, säger han till Dagens Media.

Att hämta material från Affärsvärlden, som står långt ifrån Proletären rent ideologiskt, ser han inte som ironiskt.

– Jag har läst sådana tidningar i alla tider. I dagsläget kan man ju läsa allt på internet också. Jag läser Svensk linje till exempel, Fria Moderata Studentförbundets tidning, och Dagens Industri.

Dante Thomsen

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Affärsvärlden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.