Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tidskrifter

Affärspressen når fler läsare

Publicerad: 7 Oktober 2011, 08:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Efter några år av vikande räckvidder pekar det återigen uppåt för affärstidningarna. ”Det är kul att se att print fortfarande fungerar”, säger Patric Meyer, printchef på Maxus.


Ämnen i artikeln:

Privata AffärerVeckans AffärerAffärsvärlden

För några år sedan ställde både Affärsvärlden och Veckans Affärer om. De drog ner på gratisexemplaren för att istället satsa på den betalda upplagan. Och nu ger det resultat i Orvesto Konsument.

I den senaste mätningen ökade både Affärsvärlden och Veckans Affärer räckvidden med drygt 5 procent vardera jämfört med motsvarande mätning 2010. Affärsvärlden når nu 100 000 läsare och Veckans Affärer når 96 000 läsare.

– Vi gjorde en ganska stor omvandling när vi minskade på gratisupplagan. På kort sikt tappade vi i Orvesto, men det ger effekt på lång sikt, säger Pontus Schultz, publisher på Bonnier Tidskrifter och chefredaktör på Veckans Affärer.

Tidningarna gynnas också av det oroliga ekonomiska läget i världen. I början av en lågkonjunktur brukar alltid intresset öka.

Samtidigt söker sig läsarna allt mer till expertkunskap.

– Vi ser en trend i alla våra medier att folk jagar expertkunskap, vilket gynnar oss. Generellt tyckande sprids snabbt i vår digitala värld och då blir expertkunskapen mer åtråvärd, säger Pontus Schultz.

Affärsvärlden har gått ännu mer mot vad chefredaktören Jon Åsberg kallar tidningens usp – granskning, djupintervjuer, dokument och oberoende börsanalys.

– Den typen av material fungerar inte i en dagstidning och heller inte särskilt bra på nätet, säger han.

Affärsvärlden inledde under våren ett stort varumärkesarbete, vilket kommer att leda till förändringar både i papperstidningen och på sajten, men även i andra kanaler.

– Det vi gör idag rimmar ganska väl med vad våra målgrupper vill ha så det blir inga radikala förändringar. Men vi ska fortsätta att bygga vårt starka varumärke.

Och Patric Meyer gläds åt att affärspressen ökar i räckvidd.

– Jag tolkar siffrorna som att tidningarna gör bra produkter som läsarna är villiga att betala för. De kan lika gärna söka informationen på nätet, men något gör att de vill ha en papperstidning i handen, säger han.

Affärstidningarnas räckvidder i Orvesto Konsument

Affärsvärlden

2009:2 103 000

2009:3 97 000

2010:1 84 000

2010:2 95 000

2010:3 89 000

2011:1 97 000

2011:2 100 000

Veckans Affärer

2009:2 103 000

2009:3 97 000

2010:1 82 000

2010:2 91 000

2010:3 89 000

2011:1 89 000

2011:2 96 000

Privata Affärer

2009:2 203 000

2009:3 202 000

2010:1 187 000

2010:2 185 000

2010:3 187 000

2011:1 191 000

2011:2 196 000

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev