Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tidskrifter

7-Eleven på väg att fasa ut magasin och tidningar

7-Eleven inleder ett pilotprojekt där kedjan fokuserar mer på matförsäljningen – och ger mindre plats för tidningar och magasin.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Oktober 2012, 09:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:09

Ämnen i artikeln:

7-Eleven

Den nybyggda 7-Elevenbutiken på Kungsgatan i Stockholm har ett reducerat utbud av tidningar och magasin, samtidigt som maten står i fokus.

– Det vi bedriver just nu är ett pilotprojekt. Men vi har inte nått något slut än. Tidningar är en viktig del av vårt sortiment. Vill kunden ha tidningar så kommer vi sälja tidningar, säger Richard Forsshell, marknadschef för 7-Eleven Sverige, till dagensmedia.se.

Richard Forsshell vill poängtera att butiken har kvar vissa tidningar, men att tanken med pilottestet är att ta ett större grepp på andra produkter.

– Vi har valt att lägga mer fokus på mat. Kaffe, bakeoff och mat är något som ligger oss varmt om hjärtat. Så det är fokus på det. Men vi har inget strategiskt val att ta bort tidningar, utan vi provar oss fram. Det är ju en pilot, säger han.

Är detta en del i att ta bort fokus från magasin och tidningar?

– Det kan jag inte svara på idag, så jag vet inte. Tidningar har en position i konceptet, men här har vi valt att strukturera om. Vi har inte kommit i mål med testet än.

Hur tänker ni se över försäljningen av tidningar och magasin om detta test faller väl ut?

– Jag kan verkligen inte svara på det nu. Vi har knappt öppnat butiken. Vi gör ju detta för att vi vill prova.

7-Eleven har idag 187 butiker i hela landet.

Ämnen i artikeln:

7-Eleven

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.