Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Thomas Mattsson: ”Konkurrensen hårdnar 2017”

Publicerad: 23 December 2016, 12:12
Uppdaterad: 23 December 2016, 12:32

JULENKÄT: Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är nöjd över att kliva in i nästa år med 46 procents marknadsandel mobilt gentemot Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas Mattsson

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– Facebooks nya position som framtidens största distributör av tv, men också debatten om samma Facebooks ansvar för fejknyheter och filterbubblor och vad som egentligen publiceras inför 1,8 miljarder användare. Här hemma handlade det ju om Stampens kris, Mittmedias framtid, public services finansiering och allt det där vanliga... och för oss på Expressen är det förstås fantastiskt att gå ur 2016 med över 46 procents marknadsandel mobilt gentemot Aftonbladet. 2013 hade vi under 20 procent, och det är nog få ens i branschen som uppfattat denna stora förändring. 2017 kommer denna konkurrens att hårdna ännu mer.

Vad är ditt nyårslöfte?

– Att vi ska fortsätta med det som gjorde att Expressen blev "Årets dagstidning 2016": nämligen intensifiera samarbetet över alla avdelningsgränser ännu mer och sätta data än mer i centrum. Numera sitter analyschefen Josefina Rickardt alldeles intill mig, i det rum där tidigare vd:ar som Bengt Ottosson och Gunilla Herlitz suttit, och helt integrerade vid nyhetsdesken sitter analytiker och Audience development-teamet. Mitt nyårslöfte blir att utveckla detta ännu mer, precis som redaktionen redan jobbar med Expressen Studio för att kvalitetssäkra branded content från annonsavdelningen. Vi vet var gränserna går, och därför kan vi jobba så här och så tror jag att alla kommer jobba i framtiden.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– Utkomsten av den statliga medieutredningen avgör ju många andratidningars framtid och arbetet med den nya public service-utredningen kommer avgöra om borgfreden inom svensk media, den mellan kommersiella och offentligt finansierade medier, fortsätter att råda. För allas vårt förtroende är det viktigt att organisationerna och utgivarna förmår göra verklighet av ett gemensamt medieetiskt system.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas Mattsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.