Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Tailsweep ansluter sig till KIA-index

Publicerad: 7 mars 2017, 14:08
Uppdaterad: 7 mars 2017, 14:12

Efter tunga avhopp får KIA-index ett starkt tillskott när Bonnier Tidskrifters influencernätverk Tailsweep börjar rapportera till mätvalutan. ”Det är kul att nya medier kommer in i samma mätstruktur”, säger Peter Mackhé, chef för KIA-index.


Sammanlagt bidrar Tailsweep med drygt hundra nya sajter till Sveriges Annonsörers officiella mätvaluta, som drabbades av ett hårt slag när Schibsted valde att dra sig ur med sina publikationer kring årsskiftet.

Sedan dess har det ryktats om att även Bonnier News planerar att lämna valutan. Något som emellertid inte har bekräftats av varken Bonnier News eller KIA-index.

Men nu får KIA-index alltså en kraftig tillökning i form av Bonnier Tidskrifters nyförvärvade influencernätverk Tailsweep, som beskrivs som Nordens största i sitt slag.

–Det är ju väldigt spännande och intressant att de här nya aktörerna, som är lite av utmanare, kliver in i KIA-index. Framförallt när det är lite stökigt är det roligt att de här personerna, som nästan är som egna mediehus, vill vara med och lista sig med samma sätt och villkor, säger Peter Mackhé, chef för KIA-index.

I och med Tailsweep uppges mätvalutan nu bli större än någonsin.

–Vi har legat på omkring 580 sajter på KIA-index. Sedan har det hoppat av några stycken samtidigt som andra har tillkommit, men det brukar ligga däromkring. Det händer inte så mycket i publicistvärlden. Det går inte att skapa 100 nya nyhetssajter, men när det nu kommer nya medier och aktörer har KIA nått sitt tak lite grann, säger Peter Mackhé.

Tailsweep representerar idag cirka 190 fristående influencers med inriktning på bloggar och sociala medier. Bonnier Tidskrifter har omkring 60 influencers knutna till varumärken som Amelia, Damernas Värld och Amelia.

– Det känns förstås fantastiskt att vi nu kan förstärka Bonnier Tidskrifter som mediehus med flera miljoner nya unika användare inom våra starka målgrupper. Influencer marketing växer otroligt starkt och det känns underbart att vi nu som Nordens största influencernätverk blir än starkare inom de ämnen vi brinner för: mode, skönhet, familjeliv, hälsa, inredning, mat och lifestyle, säger Frida Boisen, digital chef för Bonnier Tidskrifter, i en kommentar.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News