Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

SVT:s jobbannons riktas till anställda på Expressen

Publicerad: 29 mars 2017, 15:24
Uppdaterad: 30 mars 2017, 07:59

Bild 1/2  Facebookannonsen är sponsrad och gäller jobb på SVT. Printscreen: Facebook

UPPDATERAD. "På jakt efter ett nytt spännande jobb inom TV och webb?" Sponsrade SVT-annonser på Facebook riktar sig direkt till anställda – på Expressen. Men de riktade annonserna har, enligt SVT, skett helt utan deras vetskap.


Ämnen i artikeln:

SVTExpressen

Facebook-annonsen har rubriken "Nu söker SVT flera nya medarbetare" och riktar sig till personer som i sina profiler uppgett att de jobbar på Expressen.

"Ett skäl till att du ser den här annonsen är att Shortcut.se vill nå personer som angett arbetsgivaren Expressen i sina Facebook-profiler", står det i informationen när man klickat sig vidare till "Varför ser jag den här annonsen?".

SVT:s chef för företagskommunikation, Hanna Dowling, säger till Dagens Media att detta inte har varit ett medvetet drag från deras sida.

– Detta har skett helt utan vår vetskap. Vi har haft ett samarbete med Shortcut, de har gjort en film åt oss om olika yrkesroller som finns på SVT. De har även gjort ett par annonser. Shortcut har marknadsfört materialet i sina egna kanaler, och då sponsrat inläggen mot andra medieföretag. SVT har som policy att inte sponsra inlägg på detta sätt – vi ska inte rikta oss mot andra företag, vare sig mot deras följare eller deras anställda. Vi har nu pratat med Shortcut och gjort det tydligt att vårt material inte får användas på detta sätt.

En journalist på Sveriges Radio, som tidigare varit anställd på Aftonbladet, berättar att även hen har nåtts av den riktade annonsen, så det är möjligt att fler mediehus än Expressen är rekryteringsgrunder för annonsören.

SVT är redan ifrågasatta av andra mediehus för sin närvaro på Facebook och andra sociala medier. Frågan är vad de tycker om det är så att licenspengar läggs på att försöka värva personal från Expressen eller andra konkurrenter.

I ett mejl till Dagens Media skriver Thomas Mattsson att han utgår ifrån att SVT inte gjort detta medvetet.

– Jag kände inte till dessa annonser, men har uppfattat SVT som att man prövar sig fram inom sociala medier och dessutom allt mer i dialog med bland annat dagspressen. Jag tror att denna reklam är ett undantag eller till och med ett missförstånd. Jag utgår ifrån att SVT inte avser att betala för Facebook-reklam riktad till privata mediehus anställda och vill nog tro SVT om gott här, skriver han.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

SVTExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News