Svenska journalister oroar sig över inflytande från sociala medier-jättarna

Globalt sett uttrycks oron över sociala medier-jättarnas inflytande vara ännu högre och hos de journalister med 7 års erfarenhet eller mindre anser hela 77 procent att Facebook har för stor makt.

En ny rapport från Mynewsdesk visar att svenska journalister tycker att Facebook och Google har för stor makt.

Sociala medier har konstaterats vara den avgörande faktorn i senaste USA-valet, och utfallet förde med sig enorma diskussioner kring fake news, filterbubblor och vilken roll sociala medier spelar för att påverka människor. 

Inför valåret 2018 publicerar Mynewsdesk idag ytterligare en rapport från den årliga journalistundersökningen, nu med speciellt fokus på hur journalister använder sociala medier för att hitta nyheter och distribuera dem. I år har fler än 3000 respondenter över hela världen delat med sig av sina åsikter i ämnet.

Rapporten visar att svenska journalister använder sociala medier som kanal för nyhetsrapportering i lägre utsträckning än det globala snittet. Fördelat per kanal ser användandet ut som följande (svensk statistik i fetstil);

  • Facebook (64 procent vs 66 procent), 
  • Twitter (39 procent vs 52 procent), 
  • LinkedIn (16 procent vs 20 procent), 
  • YouTube (10 procent vs 14 procent), 
  • Facebook Live (4 procent vs 9 procent)
  • Snapchat (1 procent vs 3 procent)

– Medielandskapet har förändrats, och vi anpassar oss inte snabbt nog. För en hel generation har sociala medier nästan ersatt traditionella medier vilket innebär att de inte är helt representerade i den nuvarande nyhetsmodellen. Kvalitativa och faktagranskade nyheter saknas, och måste finnas där läsaren finns. Detta känns extra viktigt såhär under ett valår, säger Sofia Juhlin, global marknads- och kommunikationschef på Mynewsdesk, i ett pressmeddelande.

Vad gäller organisatoriska förändringar uppger svenska journalister i undersökningen att deras största utmaningar handlar om minskade resurser (53 procent), ökade krav på storytelling (41 procent) och sociala medier (38 procent).

Undersökningen visar också att journalister generellt oroar sig för sociala medie-jättarna och deras inflytande: 72 procent av svenska journalister anser att Facebook har för stor makt, och 62 procent anser att Google har för stor makt.

53 procent av de svenska journalisterna i undersökningen uppger att de ser fake news som ett långsiktigt program, och varannan journalist uttrycker att de är oroliga för att medierna inte längre är en tillförlitlig källa för information.

Globalt sett uttrycks oron vara ännu högre och hos de journalister med 7 års erfarenhet eller mindre anser hela 77 procent att Facebook har för stor makt.

Om Journalistundersökningen 2017:

Journalistundersökningen genomfördes av Mynewsdesk under juni 2017 och vände sig till journalister, redaktörer, frilansande journalister och kommunikatörer. Undersökningen genomfördes i USA, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Australien och Kanada. Med totalt 3175 respondenter uppdelade i kategorier journalister (65 procent) och kommunikatörer, PR-aktörer och marknadsförare (35 procent).

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-23 06.58Uppdaterad 2018-02-23 09.27

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: