Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Svagt start på året för SvD och Aftonbladet

Publicerad: 12 Maj 2017, 06:09
Uppdaterad: 12 Maj 2017, 11:50

UPPDATERAD. Både Aftonbladet och SvD tappar i vinst. "Mediehusen påverkas av en tuff start på annonssidan", säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Schibsteds verksamheter i Sverige redovisar under det första kvartalet 2017 ett resultat (EBITDA) på 220 miljoner kronor, att jämföra med 212 miljoner kronor samma period föregående år. 

Omsättningen uppgick till 1 246 miljoner kronor, jämfört med 1 228 miljoner kronor föregående period.

– Tillväxten online fortsätter och särskilt Schibsted Growth med Lendo i spetsen utvecklas starkt. Mediehusen påverkas av en tuff start på annonssidan, även om det vänder uppåt i slutet av kvartalet. Blocket visar fortsatt tillväxt, men resultatet tyngs av stora marknadsinvesteringar under kvartalet, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef, i en kommentar.

SvD:s rörelseresultat för det första kvartalet 2017 uppgick till 11 miljoner kronor. Det är i nivå med 2015, men sämre än fjolårets rekordnotering på 17 miljoner kronor.

Tillbakagången sägs främst bero på minskade digitala annonsintäkter. Sammanräknat minskade intäkterna online med 4 procent, från 43 till 40 miljoner kronor. Jämfört med samma period förra året ökade antalet digitala prenumerationer med 74 procent. Tidningen uppges nu ha närmare 44 000 digitala prenumeranter.

"Acceptabelt resulat"

På printsidan minskade annonsintäkterna med 10 procent, vilket SvD understryker är en mindre minskning än IRM:s prognos för branschen. Upplageintäkterna för papperstidningen ökade en aning.

”Ökningen är visserligen inte så stor, från 102 till 103 miljoner, men det är oerhört imponerande att SvD lyckas säkra denna denna intäktsström mitt i en digital omställning”, lyder det i ett pressmeddelande.

– Med tanke på utmaningarna på annonsmarknaden är detta ett acceptabelt resultat. Vi har haft flera strategiskt viktiga framgångar, som exempelvis våra ökade upplageintäkter för papperstidningen och vår digitala prenumerationsaffär. Det är mycket glädjande, säger SvD:s vd  Gunilla Asker  i en kommentar.

Aftonbladet minskar vinsten

Även Aftonbladet uppvisar ett svagare resultat än föregående år. Rörelseresultatet landade på 31 miljoner kronor, jämfört med 44 miljoner samma period föregående år.

Omsättningen uppgick till 436 miljoner kronor, att jämföra med 462 miljoner i fjol.

Aftonbladets publisher och vd, Sofia Olsson Olsén, kommenterar minskingen för Dagens Media per mail:

Var resultatet väntat från er sida?– Ja, utifrån det strukturella tappet i print samt en svag utveckling på annonssidan i början av kvartalet så var det väntat.

Hur ska ni göra för att möta tappet på printsidan?– Vi optimerar ständigt printaffären, som fortsatt är mycket viktig för oss. Vi jobbar strategiskt mot vår målgrupp och utvecklar löpande produkten. För att sätta ytterligare fokus bildade vi för en tid sedan ett rent affärsområde för print där vi optimerar inte bara innehåll utan även affären.

Hur ser den generella strategin ut framåt? 

– Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla. 85 procent av våra användare väljer att komma direkt till oss. Det är en världsunik siffra och med det följer ett stort ansvar att hela tiden vara ett teknikdrivet mediehus i framkant, utveckla erbjudandet både i text, bild och TV, vara först med nyheterna, ha egna granskningar och ta ett publicistiskt ansvar. Ständigt med läsarna och tittarna i fokus.

I ett pressmeddelande säger Sofia Olsson Olsén att Aftonbladet ser en betydande tillväxt i annosintäkterna för tv.

Annonsintäkterna ökar i tv, men ökar det tillräckligt?

– Vi ser en ökning av våra annonsintäkter på online video-området, men vi särredovisar inte de talen. 

Schibsteds vd Rolv Erik Ryssdal lyfter i ett pressmeddelande fram Schibsted Sveriges portfölj med digitala företag, Schibsted Growth, som en framgång.

– Schibsted Growth i Sverige fortsätter sin starka utveckling. Jag skulle särskilt vilja framhålla Lendo, som ökade sina intäkter med 35 procent med en nettovinstmarginal på 45 procent, säger han.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev