Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Stort stöd för åldersgräns i sociala medier

Åtta av tio vill ha åldersgräns i sociala medier, enligt ny undersökning från Novus.


Publicerad 2016-07-28 07:56
Uppdaterad 2016-07-28 08:26

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:

När det i januari tidigare i år meddelades att Sverige inom två år ska göra EU:s dataskyddsförordning till lag, och därmed införa åldersgräns i sociala medier, togs beskedet emot negativt av branschen.

– En förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns med möjlighet att gå ner till 13-årsgräns, sade konsumentminister Per Bolund (MP) till SVT vid tillfället.

Nu visar en ny undersökning kring svenskarnas inställning till reklam, som är genomförd av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, att det finns ett stort stöd bland svenska folket för åldersgräns i sociala medier.

Åtta av tio tycker enligt undersökningen att det är bra med åldersgräns och fyra av tio vill att åldersgränsen ska vara antingen 15 eller 16 år.

– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier och hela 92 procent av 65-79 åringarna vill ha åldersgränser i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Totalt har 1038 intervjuer genomförts under perioden 10-17 februari 2016.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.