"Störst fördel att åka till Cannes för annonsörerna"

2017-06-16 15:14  
Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop. Foto: Janne Naess

CANNES LIONS 2017. Coops marknadsdirektör Björn Larsson och Swedbanks externkommunikationschef Johan Eriksson ska båda ner till Cannes – här är deras förväntningar på veckan.

Världens mest prestigefulla reklamtävling Cannes Lions närmar sig med stormsteg – på söndag den 18 juni inleds veckan. Dagens Media passade på att ta ett snack med ett par av de annonsörer som ska ned till Cannes för att hämta inspiration.

Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, har varit i Cannes i 25 år och tycker att tävlingen bara blir bättre och bättre.

– Vi på Coop har inget speciellt syfte med att åka ner just i år, utan ser Cannes Lions som en bra utbildningsaktivitet. Det är ett ypperligt tillfälle att smala teamet, träffa byrån och inspireras av andras jobb. För kanske åtta, tio år sedan var Cannes mest ett showroom för reklamfilmer, men nu finns det fantastiskt många bra seminarieaktivieter. Jag var nere i South by Southwest tidigare under våren, men tycker faktiskt att Cannes är snäppet bättre, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Väldigt mycket är ju digitalt idag, och det finns egentligen inget värde i att se det i Cannes till skillnad från på en skärm hemma, men det finns stora keynotes speakers som är spännande att lyssna på. Jag ser speciellt fram emot Facebooks Sheryl Sandberg och Ariana Huffington från Huffington Post.

Du har ju bland annat varit vd för reklambyrån Lowe Brindfors tidigare – vad är skillnaden med att åka till Cannes som byrå än som annonsör?

– När du åker ner från byråsidan är Cannes ett tillfälle att exponeras för alla delar i branschen. Men det som hände när Procter & Gamble valde att åka ned var att annonsörerna förstod att det är där man har chans att verkligen lära sig något nytt. Nu skulle jag säga att annonsörerna har blivit lika starka om byråerna i Cannes Lions – annonsörerna har till exempel en jämnare närvaro under veckan. Dessutom har såklart de digitala spelarna kommit in och tagit plats. Den största nyttan för oss som annonsör är att få chans att titta på andra branscher, på icke-konkurrenter, och se hur de jobbar. Kanske framför allt när det gäller det digitala. Jag tror nästan att annonsörerna är dem som har störst fördel att åka till Cannes.

Johan Eriksson, kommunikationschef på Swedbank.

Johan Eriksson, som är externkommunikationschef på Swedbank, var nere i Cannes för första gången förra året, då som kommunikationschef på Trygg-Hansa.

– Förra året vann vi ett lejon i pr-kategorin, vilket såklart var fantastiskt. Det är enormt stort att få ett erkännande på att det man pysslar med håller på ett internationellt plan. Samtidigt var det väldigt roligt att uppleva att kommunikationen i världen verkligen går åt rätt håll. Jag såg många olika bevis på att det nu handlar mycket om att göra värdeskapande kommunikation som gör skillnad i samhället.

Tog du med dig något speciellt därifrån?

– Det var nog poängen av att kraftsamla kommunikationen, att välja ett område och gå all in på det. Dessutom vad som fungerar och inte i sociala medier och hur man kan jobba med rörligt material. Det finns ju verkligen ett syfte med att få all den tillgången till de senaste trenderna i branschen, i Cannes samlas ju de skarpaste hjärnorna och man blir väldigt ödmjuk inför hur mycket fantastiskt som görs.

Vad ser du fram emot med Cannes Lions i år?

– Jag ska vara med i några runda bordet-samtal, men i stort ska jag mest lyssna, lära mig och ta med mig inspiration från andra företag och kreatörer hem och se hur vi kan optimera det i vårt eget arbete. Det finns ju som sagt fantastiskt mycket att ta del av under Cannes Lions. En stor trend förra året var ju VR, i år kan jag tänka mig att det blir mer fokus på AI.

Dagens Medias Madeleine Nilsson kommer vara på plats i Cannes under veckan.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt