Stampen får ny organisation

Chefredaktören Viveka Hedbjörk får nu titeln publisher på Hallandsposten och Hallands Nyheter. Foto: Pressbild

Stampen flyttar ut mer makt på lokal nivå. "Det är en stor fördel för oss att kunna ta fler lokala beslut", säger chefredaktören Viveka Hedbjörk, som snart får titeln publisher på Hallandsposten och Hallands Nyheter.

Stampen meddelade på torsdagen att man från den 1 juni gör en omorganisation för att stärka sitt lokala och regionala fokus på Västkusten.

Alla tidningar kommer att ha lokala ledningsgrupper och affärsansvariga, inklusive en specifik ledningsgrupp som inrättas på Göteborgs-Posten. De ska också få ökade mandat när det gäller både det redaktionella och kommersiella. De kommer att stöttas av en central ledningsgrupp.

– För att kunna öka tempot och agera med full kraft både redaktionellt och kommersiellt på varje marknad krävs ett större lokalt mandat. Därför stärker vi nu upp med nya ledningsgrupper och resultatansvariga lokalt, vilket ska ses som ett naturligt steg i vårt fokus på den lokala marknaden, säger Johan Hansson, vd Stampen Media, i en kommentar.

Inga tjänster försvinner i samband med ledningsomorganisationen, enligt Stampen.

Viveka Hedbjörk är i dag chefredaktör för Hallandsposten och Hallands Nyheter. Hon går nu in i rollen som publisher med övergripande resultatansvar för båda tidningarna.

– Det är en stor fördel för oss att kunna ta fler lokala beslut när det kommer till innehåll och försäljning eftersom vi då kan bli både snabbare och mer lyhörda för att möta marknadens behov och möjligheter. Samtidigt ingår vi i ett större sammanhang vilket gör att vi kan hitta gemensamma synergier med övriga titlar i koncernen, säger Viveka Hedbjörk.

Johan Hansson blir resultatansvarig för Göteborgs-Posten, Mikael Berglund för Bohusläningen och Strömstads Tidning och Lennart Larsson blir det för TTELA.

I den nya organisationen återvänder även Ingalill Sundhage till Stampen media som tillförordnad chefredaktör på Bohusläningen och Strömstads Tidning.

Stampen media group bytte nyligen namn till svenska Stampengruppen, ett led i att bättre avspegla sitt lokala fokus.

Mathias Asplund

Publicerad 2017-05-11 12.44Uppdaterad 2017-05-12 12.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: