Splay startar spelmagasin

Splay: "Längtan efter våra influencers sträcker sig ända in i tidningshyllan".

Splay startar ett magasin för gamers som för första gången kommer ut den 29 november.

Tidningen ska innehålla intervjuer, krönikor, behind the scenes och tips från gamers som "Kimmy Powers", "Ufo" och "L22", som alla är populära youtubers inom spelvärlden. Splay Gaming, som tidningen kommer att heta, är den första tidningen i Sverige med rötter i Gaming-kulturen på Youtube.

– Det här är ett sätt för oss att skapa nya intäkter till våra profiler utanför de digitala kanalerna, säger Splays Sverigechef Edit Brunner till Dagens Media.

– Vi har väldigt mycket bra innehåll i gaming-kanalerna, men det finns utrymme att utöka communityt. Vissa grejer kan man ju inte få digitalt. Posters, kalendrar och extra göttiga grejer som man till exempel kan hänga upp på rummet, säger hon.

På frågan om unga idag verkligen kommer att gå till affären och köpa en papperstidning, svarar Edit Brunner så här:

– Det finns en väldig längtan hos målgruppen, efter våra influencers, och den tror jag sträcker sig ända in i tidningshyllan.

Splay Gaming, som blir ett månadsmagasin, kommer att finnas i butik i hela Sverige. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2016-11-24 11.33Uppdaterad 2016-11-24 12.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: