Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Sofia Wadensjö Karén om första dagen som vd för UR

Sofia Wadensjö Karén, vd för UR. Foto: Thron Ullberg

I veckan gjorde Sofia Wadensjö Karén sin första dag som ny chef för UR. "Det viktiga är att fler människor får en stark relation till UR som varumärke", säger Sofia Wadensjö Karén om vägen framåt.


Publicerad 2018-05-03 14:37
Uppdaterad 2018-05-03 14:55

Ämnen i artikeln:

UR

Dela artikeln:

Efter en stormig period präglad av intern kritik mot UR:s omorganisation sade den dåvarande vd:n Christel Tolse Willers upp sig med omedelbar verkan i november förra året.

I början av året meddelade UR att man hittat en ny vd – Sofia Wadensjö Karén som lämnade sin roll som vd och chefredaktör för tidningen Vi.

I dagarna gjorde hon sin första arbetsdag som ny vd för UR.

– Det är fantastiskt spännande, jag började igår så det är otroligt nytt allting och det är jätteroligt. Alla har varit så välkomnande på ett väldigt varmt och vänligt sätt. Det är ett gediget introduktionsprogram som väntar nu de här först två till tre veckorna. Jag kommer träffa väldigt många människor inom organisationen för att skapa mig en bild från flera olika håll. Jag lär mig väldigt mycket om den nya verksamheten och blir både lite omtumlad och fascinerad, säger Sofia Wadensjö Karén till Dagens Media.

Vad har du gjort de första dagarna mer konkret?

– Det har bara varit möten än så länge. Jag har bland annat träffar personer från UR Samtiden och de som arbetar med valet.

Vad blir det första att ta itu med som vd på UR?

– Det är för tidigt att säga, däremot så vet jag att det har varit en jobbig höst här men jag känner i alla fall efter de här två dagarna att det finns en framåtblick inom organisationen. Man vill verkligen göra bra journalistik och jobba med kvalitet.

Du har tidigare jobbat inom tidskriftsbranschen, nu går du över till radio och tv – hur är det?

– Det ska bli jättespännande. Det är delvis något helt nytt och delvis inte eftersom jag har jobbat med journalistik, kvalitet och folkbildning även på Vi tidigare. Så komponenterna är liknande men kanalerna annorlunda.

Hur känns det att ta efter vd-posten efter en vd som avgick efter omedelbar verkan efter kritiken?

– Jag vet inte exakt vad som hände i höstas och jag vet inte om hon lämnade på grund av kritiken. Det jag vet är att det har varit en skakig höst men jag försöker att låta den tiden vara. Jag kan inte gå tillbaka in i det, det blir inte konstruktivt. Att tänka framåt är det enda sättet att gripa mig an mitt uppdrag.

Hur ska du arbeta framåt med arbetsklimatet på UR?

– Jag har inte hunnit känna in företagskulturen helt och hållet än, men om man ska arbeta med att förändra en företagskultur får man vara beredd på en lång process. Det tar flera år att förändra en företagskultur, det gäller att ta små steg hela tiden. Det går inte att förändra en hel kultur på bara några månader för en företagskultur är en sådan stark kraft. Jag har arbetat med att förändra företagskulturer tidigare och för mig finns det inget annat sätt än att förflytta sig lite i taget.

Generellt, vad är vägen framåt för UR?

– Det viktiga för UR är att fler människor får en stark relation till UR som varumärke. Att man gör det enkelt för alla att ta del av utbudet och hela tiden har användaren i fokus.

Hur får man människor att få en starkare relation till UR som varumärke?

Jag kan se målet men exakt hur vi ska gå tillväga kan jag inte svara på nu. Jag får göra det tillsammans med hela organisationen, det finns en otrolig kompetens i det här huset och alla vill nå ut med UR:s kvalitativa journalistik på bästa sätt. Det gäller att gemensamt hitta det sättet, men det är ingen ”quick fix", säger Sofia Wadensjö Karén.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.