Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Skifte i medietoppen – Bonnier petas ned

Det har skett ett tronskifte på listan över Sveriges största medieföretag. Det konstaterar Myndigheten för press, radio och tv i sin rapport "Medieutvecklingen 2017 – Medieekonomi".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Oktober 2017, 12:41
Uppdaterad: 18 Oktober 2017, 13:56

Ämnen i artikeln:

BonnierSpotify

Det finns tydliga spår av den hårdnande konkurrenssituationen i medieföretagens bokslut för verksamhetsåret 2016 – det konstaterar Myndigheten för press, radio och tv i rapporten ”Medieutveckling 2017 – Medieekonomi”.

Som bekant har bland annat TV4 infört stora sparpaket men nedgången gäller inte för alla och inte heller för alla branscher, konstaterar man i rapporten.

Högkonjukturen bidrog till ökade annonsinvesteringar, som ökade med 6,2 procent. Omsättningen på 34,9 miljarder var den högsta någonsin.

Men som Dagens Media tidigare rapporterat gick majoriteten av tillväxten till digitala kanaler och främst utländska techjättar som Google och Facebook.

Annonsering i dagspress och tv backade 11 procent, respektive 1 procent. Men internetannonseringen ökade med 22 procent.

Hela 45 procent av varje reklampeng lades på nätbaserade kanaler.

Det är alltså mer än de totala reklaminvesteringarna i tryckta tidningar och etermedier.

Nytt för 2016 är att Bonnier – som länge legat i toppen för Sveriges största medieföretag – blev nedputtade från sin tron.

I stället gick Spotify in som ny etta med en tillväxt på över 50 procent under 2016, och en samlad omsättning på 27,8 miljarder kronor.

När det kommer till utlandskontrollerade företag på den svenska marknaden så stärkte Com Hem sin position på marknaden. Bolaget ägdes under 2016 till största delen av engelska investmentbolag och bolaget befäste sin position ytterligare i och med uppköpet av Boxer.

Sammanställningen av de största utlandsägda medieföretagen verksamma i Sverige haltar dock, vilket man i rapporten är noga med att påpeka.

Varken Google, Facebook eller Netflix redovisar intäkter specifikt för den svenska marknaden.

Under 2016 minskade reklamförsäljningen i traditionell tv med 1 procent men för radio gick det desto bättre.

MTG och TV4 är i topp när det kommer till de mer lönsamma verksamheterna på mediemarknaden. TV4 AB:s reklamintäkter under 2016 översteg exempelvis den totala annonsförsäljningen i hela den svenska landsortspressen.  

Försäljningen ökade med 11 procent till 843 miljoner kronor. Däremot är det fortfarande så att mediekanalen är liten i jämförelse med andra medier och utgör bara 2 procent av den totala reklammarknaden. Men som bekant fortsatte dock C More att blöda pengar.

I rapporten konstaterar man även att dagspressen har drabbats absolut hårdast av konkurrensen på marknaden. De senaste tio åren har dagspressen förlorat runt en fjärdedel av sina intäkter. Dock stannade tappet av något under 2016 då det skedde en minskning på -0,8 procent.

Den största resultatförbättringen under året stod landsortstidningarna för, som för första gången under 2010-talet redovisade ett genomsnittligt resultat som landade på plus. En förklaring till det är att driftsstödet ökade och att flera landsortstidningar valde att gå över till sjudagarsutgivningar, i stället för sexdagarsutgivningar.

I rapporten konstateras att de minskade intäkterna i tidningsbranschen under det senaste decenniet till största delen beror på sluttande annonsförsäljning. Annonseringen i landets papperstidningar föll med hela 11 procent, vilket motsvarar runt 499 miljoner. Tillväxten i digitalt kunde inte kompensera för tappet i print.

Även om tidningsbranschen tappar i sin helhet så lyckades kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen öka sina annonsintäkter under 2016. Kvällstidningarna svarade för omkring 56 procent av dagspressens samlade digitala annonsintäkter.

Ta del av hela rapporten här.

Ämnen i artikeln:

BonnierSpotify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.