Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Sista nomineringarna till Tidskriftspriset 2016

Publicerad: 29 September 2016, 11:54
Uppdaterad: 30 September 2016, 10:59

Nu har samtliga nomineringar till Tidskriftspriset 2016 släppts.


Ämnen i artikeln:

Tidskriftspriset

Den 25 oktober avgörs det vilka som vinner pris i de tolv olika kategorierna.

Årets Tidskrift Populärpress Print

CaféFridaHemslöjdSvD Junior

Årets Omgörning

ELLEFunktion i fokusGolf DigestKonstnären

Årets Medierådgivare

Ulla van Berkum, AmnetGabrielle Mehrens, AdonFredrik Pettersson, MediacomAnna-Karin Ström, MEC

Årets Omslag

ArkitekturBlank Spot ProjectPolistidningenTidningen Vi

Nomineringstexter Årets Tidskrift Populärpress Print:

CaféCafé visar att män kan hålla två tankar i huvudet samtidigt: Snygga gångkläder och prisbelönt utrikesjournalistik. Med omslag som lockar till bläddring och reportage som lockar till läsning är det ett varumärke som levererar vad som utlovas och sticker ut i tidningshyllan.

FridaFrida slet sig från de förutfattade meningarna och schablonerna över hur en tjej ska vara och se ut. Nu inkluderar den alla och är könsneutral i sina kärleksreportage. Resan från hon till hen handlar om människovärde och lovar gott för framtiden såväl för tidskriften som för de läsare den fostrar.

HemslöjdHemslöjd visar läsaren inte bara hemslöjd i världen, utan också världen genom hemslöjd. I den digitala eran går tidskriften mot trenden och levererar en tryckt produkt som uppskattas av en stor och bred läsekrets. Kunnigt och initierat vidgar den ett smalt ämne.

SvD JuniorSvd Junior har tilltron till att barn inte bara är läskunniga, utan också läsare. Pedagogiskt och snyggt sammanfattar den världsläget och snackisar, så bra att också den vuxne som betalar gör klokt i att smygläsa den. Men främst är det en tidskrift för unga att hänga med och en tidskrift för unga som vill hänga med.

Nomineringstexter Årets Omgörning:

ELLERiktigt bra har blivit ännu bättre. Små justeringar och detaljkänsla stärker ELLEs roll som den sobra, intelligenta modetidningen på marknaden.

Funktion i fokusFrån trist väntrumsbroschyr till en dansande uppvisning i tidningsmakeri. Text, bild och design i en klass långt över den förväntade.

Golf DigestIbland kan "grabbigt skränig" bara vara en långputt från "skön och rolig". Nya Golf Digest fångar det lekfulla med sporten utan att gå i överklassfällan.

KonstnärenLite mer tillgänglig men fortfarande stilsäker. Konstnären har gått ned i format och spretighet men samtidigt höjt formgraden och landat mer i takt med sin tid.

Nomineringstexter Årets Medierådgivare:

Ulla van Berkum, AmnetMed ett driv som få besitter driver Ulla den programmatiska affären framåt, alltid redo att testa nya saker och teknologier. Med sitt positiva och stora engagemang i kombination med djup kunskap och ett smittande leende kan hon på ett enkelt sätt förklara komplexiteten i affären för att hitta nya vägar för sina kunder tillsammans med medierna. I det nya sättet att köpa digital media är Ulla en fantastisk vägvisare och inspiratör som utvecklar både annonsörer och mediehus.

Gabrielle Mehrens, AdonMed högt intresse och kunskap driver Gabrielle sina kunders affärer framåt. Lyhörd för nya idéer och alltid intresserad samarbetar hon med medierna för att optimera både nya och traditionella lösningar. Genom sin kunskap och erfarenhet från säljsidan får hon oss att prestera på topp.

Fredrik Pettersson, MediacomMed ett medielandskap i ständig förändring så lyckas Fredrik utnyttja de nya möjligheterna för att på ett kreativt och effektivt sätt leverera ett ökat värde till sina kunder samtidigt som han utmanar publicisterna till att utvecklas och leverera en bättre annonsprodukt.

Anna-Karin Ström, MECDär andra står still rör sig Anna-Karin ständigt framåt. Alltid med kunden i fokus söker hon nya vägar tillsammans med oss på medierna. Tuff och kompromisslös, men alltid med tydlighet och lösningen i sikte. Mycket hög kunskap om olika mediekanaler, både gamla och nya, och hur de samverkar för att nå bästa resultat. Anna-Karin utvecklar inte bara sina kunder, utan även oss medier!

Nomineringstexter Årets Omslag:

ArkitekturEtt omslag som doftar trä och känslan av att läsaren är en del av bildlösningen och redan på väg runt hörnet innan tidningen öppnats. När arkitekturen får bestämma börjar äventyret direkt.

Blank Spot ProjectMed ett originellt retroformat som ger utrymme åt stora möjligheter när utrikespolitik ska illustreras.

Svensk PolisI sin enkelhet illustrerar den ett av vår tids öppna sår utan att för den skull förringa komplexiteten och dramatiken. Lika tydligt som effektfullt.

Tidningen ViEtt hantverk som blir mästerverk när bild, text och uttryck samspelar på ett sätt som bara Vi kan.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tidskriftspriset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.