Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Seher Yilmaz: "Ser du något du vill förändra – gör det"

Publicerad: 8 April 2018, 06:00
Uppdaterad: 9 April 2018, 07:17

"Mina föräldrar kom till Sverige som politiska flyktingar och jag har hela tiden fått höra att ser man något som inte är som det borde vara, får du se till att vara en del av att förändra det", säger Seher Yilmaz om hennes vilja att påverka.

HELGLÄSNING. Den röda tråden i Seher Yilmaz yrkesliv har varit samhällsförändring – nu kliver hon upp som vd för nya förändringsbolaget Difference. För Dagens Media berättar Seher Yilmaz om sitt driv, strategin för att inte bli utbränd och vad hon är mest stolt över. "I det svenska samhället känns det nästa märkligt att inte ta tillvara på chansen att påverka och förändra", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Rättviseförmedlingen

I veckan kom nyheten att Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz blir vd för det icke-vinstdrivande bolaget Difference, uppstartad av Reform Society.

Det nya bolaget ska fungera som en slags plattform för förändring där aktörer kan mötas för att sjösätta olika organisationer, projekt eller kampanjer inom demokrati, integration, utbildning och hållbarhet.

– Mitt uppdrag är göra Difference så fantastiskt som vi tror att det kan bli. En plattform där olika aktörer kan mötas och gemensamt starta initiativ som gör samhället bättre. Det finns inte så många plattformar av den här typen, säger Seher Yilmaz.

Sedan fyra år tillbaka är Seher Yilmaz ordförande för Rättviseförmedlingen, ett uppdrag som hon tog över efter grundaren Lina Thomsgård. Tidigare har hon även arbetat som konsult på pr-byrån Prime och varit public affairs-ansvarig på fackförbundet Unionen.

Varifrån kommer ditt driv till att vilja förändra?

– Mycket kommer hemifrån. Mina föräldrar kom till Sverige som politiska flyktingar och jag har hela tiden fått höra att ser man något som inte är som det borde vara, får du se till att vara en del av att förändra det. För mig började det i det lilla: i skolan, i elevrådet och vidare ut i mina andra yrken, säger Seher Yilmaz och fortsätter:

– Den röda tråden har alltid varit: ”ser du något du vill förändra – gör det”. Min pappas engagemang drev honom ut ur landet men i Sverige har vi en enorm lyx. Man ser positivt på civilsamhället och folk förväntas skriva ut sina engagemang i sitt CV. I det svenska samhället känns det nästa märkligt att inte ta tillvara på chansen att påverka och förändra.

Tappar du aldrig gnistan?

– Det är klart att det går upp och ned. Drivet finns alltid där men jag kanske inte hittar rätt sammanhang eller får till det jag vill. På Rättviseförmedlingen kan jag känna så när diskussionen och debatten kring representation och jämställdhet blir så polariserad. Då kan jag tänka att jag har missat något, att det är något i mitt arbeta som jag inte förstår. Men då får jag ta ett djupt andetag och tänka på vad som är viktigt: ett jämlikt samhälle.

Vad kan den typen av diskussion handla om?

–  Det kan vara olika typer av missuppfattningar. Rättviseförmedlingen jobbar ju med mångfald ur olika perspektiv, ett exempel är vår medierapport som skapar överskådlig statistik. Då kan en diskussion handla om att det är obehagligt eller rasistiskt att ta fram statistik utifrån bakgrund. Det är klart att jag inte tror på det men om någon säger det tillräckligt många gånger så ställer man sig frågan om det är jag som har missat något. Jämställdhetskampen har tjänat på att ta fram statistik uppdelat på kön, då måste man kunna göra det för andra diskrimineringsgrunder med. Dessutom är statistik om utländsk bakgrund hos befolkningen redan sådant som tas fram av SCB, det är inget Rättviseförmedlingen hittat på själva.

Vad inspireras du av?

– Jag inspireras av personer eller organisationer som gör något som bryter mot bilden av vad andra förväntar sig. Jag tycker till exempel det är superhäftigt med föreningen Förenade förorter som driver projektet ”Ortens bästa poet”, en poesitävling för människor som annars inte får synas och höras så ofta. Poesi, unga och orten kanske folk inte tror kommer dra så mycket folk, så dyker det upp hundratals som hejjar och driver på tävlingen. Sedan är det inspirerande med Reform Society som startar något icke-vinstdrivande.

Vad är du mest stolt över inom ditt yrkesliv?

– När jag fick frågan att bli ordförande för Rättviseförmedlingen så var det stora skor att fylla. Jag satte upp ett snällt mål gentemot mig själv. Om Rättviseförmedlingen inte dog under mitt första år så hade jag gjort ett bra jobb och det gjorde det inte. Istället har vi växt och breddat oss, det är jag stolt över. Sedan så tillämpar jag ett slags "good enough"-tänk. Samhällsförändring tar aldrig slut och utan det tänket skulle det vara lätt att gå in i väggen eller tänka att man måste göra allting själv. Jag kan genom det tänket bedriva samhällsförändring men på ett sätt som kan hålla hela livet och på ett sätt som gör att jag kan behålla drivet.

Vad har varit det tuffaste?

– Att hela tiden vara sann mot sin kompass på något sätt. Att inte ryckas med i en snabb debatt, påståenden och visklekar som leder till skeva uppfattningar är svårt. Då gäller det att gå tillbaka till de grundvärderingar som jag har.

"Lättare att prata om kön istället för mångfald"

Vad är Rättviseförmedlingens fokus just nu?

– Det är främst två saker som är spännande. Vi granskar sedan tidigare representationen i media. Det har vi gjort utifrån kön och bakgrund och har tidigare slagit ihop de två rapporterna till en. Men det vi har sett är att media fortsätter att trycka på kön eftersom det är lättare och mer bekvämt att prata om, vilket gör att den andra frågan hamnar i skymundan. Nu delar vi upp rapporterna så att man inte gömmer sig bakom att enbart prata om kön, säger Seher Yilmaz och fortsätter:

– Det andra är att vi startar en rekryteringsverksamhet. Vi har insett att vi borde hjälpa organisationer att rekrytera på ett icke-diskriminerande sätt, det blir som ett nytt verksamhetsben. Vi har smygstartat lite där vi hjälper en kund just nu men vi har inte gjort någon stor lansering än.

Hur bra är mediebranschen på jämställdhet och mångfald?

– Inte bra på något av det. Man upplever att jämställdhetsbiten går framåt för att vi pratar om det men det betyder inte att något har förändrats. De senaste 15 åren har andelen kvinnor i nyhetsmedia stått still på 30 procent, medan de med utomnordisk bakgrund befinner sig på 13 procent. I samhället ligger den siffran istället på 20 procent, så det finns att göra, konstaterar Seher Yilmaz.

Om målet när du blev ordförande för Rättviseförmedlingen var att verksamheten inte skulle dö under ditt första år, vad har du för mål med Difference?

– Nu är målet att lyckas sjösätta ett initiativ som går bra under det första året. Det är en rimlig ambitionsnivå, så får jag se om mina kollegor håller med om det säger Seher Yilmaz och skrattar.

Vad ser du mest fram emot i din roll som vd för Difference?

– Det är lite olika saker, det ena är att utifrån en bredare ansats få fundera över vad som behövs i samhället och göra något åt det. Det kan spänna över flera olika frågor och det behöver inte handla om det jag jobbar med på Rättviseförmedlingen, jag ser fram emot att bredda mina egna perspektiv.

Vad kan du bidra med?

– Jag hoppas kunna bidra till ett annat typ av nätverk, perspektiv och andra typer av idéer. Jag tänker att jag rätt ofta kommer vara en som bryter normen i de sammanhang där vi samlar ihop olika aktörer, jag vill se till att initiativen blir inkluderande.

Vad är den största utmaningen?

– Att få oss att bli en naturlig plats som aktörer vänder sig till. Att de ska tänkta ”jag har en idé, vilka kan jag göra den tillsammans med?” och sedan vända sig till oss. En annan sak handla om att vara snabbfotad. Att vi lyckas samla aktörer från olika sektorer som vill gå samman så att det blir något av det. Att inte fastna i en god idé och sedan inte kunna genomföra det för att man inte får till ett samarbete. Det är ett nytt sätt att arbeta som organisation, att inte tänka på vad som gynnar ens eget varumärke främst utan vad som gynnar samhället.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Rättviseförmedlingen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.