Schibsted i konflikt med Google – om GDPR

2018-05-09 16:38  
Schibsteds svenska koncernchef Raoul Grünthal. Foto: Janne Næss

Schibsted om annonspolicyn som skakar om mediebranschen: "Vi kan inte tillgodose de krav som Google ställer".

Googles nya annonspolicy fortsätter att vålla debatt bland svenska mediebolag. Nu rapporterar Breakit att Schibsted befinner sig i en konflikt med Google angående policyn, som måste godtas av mediebolaget före den 25 maj.

Det Google kräver, uppges vara att mediebolag ska tillhandahålla ett godkännande från sina användare för hantering av deras persondata. Nätjätten vill sedan kunna använda denna data, utan att behöva ange på vilket sätt, eller till vad. Om den insamlade informationen hanteras felaktigt, faller skulden på mediebolagen.

Medierna har fram till de 25 maj på sig, dagen då GDPR träder i kraft, att acceptera Googles nya annonspolicy. Om så inte sker stryps mediebolagens annonsflöden på Googles programatic-plattform Doubleklick.

Att inte godkänna den nya policyn skulle kunna innebära förluster i miljardklass för svenska medier. Att godkänna den å andra sidan, kan bryta mot GDPR.

Nu säger Anders Nylander, som är försäljningsdirektör på Schibsted Sverige, till Breakit, att de inte kommer att acceptera techjättens policy.

– Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer, vilket betyder begränsningar för kunder och partners som använder Googles produkter för köp av vårt annonslager, säger han.

Problemet handlar om de automatiserade annonsköp som sker via Googles plattform Doubleclick. Annonsörerna köper målgrupper via tjänsten, som sedan visar ut anpassade annonser på sajter baserat på information om den som surfar in.

Om Schibsted utesluts från Doubleklick, så innebär det sannolikt en stor förlust för mediehuset.

– För oss är det viktigt att vi tar ansvar för och bestämmer över vår egen affärsmodell, och hur våra användares data behandlas", säger Anders Nylander till Breakit.

På konkurrenten Bonnier verkar åsikterna gå isär. Bonniers Koncernchef har via European Publishers Council undertecknat det protestbrev som skickats till Googles vd av tunga internationella branschorganisationer, angående den nya annonspolicyn.

Bonniers kommunikationschef David Salsbäck säger till techsajten att Google sätter dem i en märklig sits.

– Grundproblemet är att Google går ut och kräver att våra bolag och andra publicister inhämtar samtycke från sina kunder för Googles räkning. Och de vill att vi gör det utan att veta exakt vad datan ska användas till och att vi utan insyn ska stå som garant för att deras behandling av personuppgifter.

På Bonnier News Sales å andra sidan, verkar orosnivån vara lägre. Avdelningen har sedan en tid tillbaka ett nära samarbete med Google inom just programatic. Bonnier News försäljningsdirektör Alexander Lydecker har tidigare sagt till Dagens Media att den nya policyn är feltolkad.

”Google ska inte göra någonting med Bonniers data som vi inte har godkänt.Vi har jobbat otroligt mycket och länge med GDPR för att skapa trygga annonsmiljöer, och för att se till att våra besökares data används på rätt sätt och med stöd av lagstiftningen. Vi kommer alltid att säkra upp att vi befinner oss väl på rätt sida av den gränsen", sade han till Dagens Media för några dagar sedan.

Alexander Lydecker sade då att det cirkulerar en hel del information som bygger på okunskap, när det kommer till både GDPR och hur Google arbetar.

Eftersom vi verkar i en bransch som nu är enormt teknikorienterad, och många bolag bygger hela sin affär kring just data, så blir detta ett väldigt hett ämne med snabba tolkningar åt höger och vänster. Vi lägger ner stor kraft i att vara ute och träffa våra kunder, för att hjälpa dem att bättre förstå vilket ansvar vi har gentemot alla våra användare, i och med den nya lagstiftningen som kommer nu i maj. Och det här är ett stort arbete som kommer att fortlöpa även efter att lagen träder i kraft.

Trots att det uppenbarligen inte har gått fram, så hävdade Google i ett mejl till Dagens Media tidigare i veckan, att de meddelat mediebolagen exakt vad de ska använda den insamlade datan till.

Ett brott mot GDPR skulle kunna innebära enorma bötessummor för Google – eller för de mediebolag som upplever sig hamna i kläm. Alexander Lydecker bekräftade till Dagens Media att Bonnier inte har undertecknat något än men att en ”väldigt nyttig dialog förs” med Google.

Breakits uppger att Googles svenska organisation visar tecken på att techjätten möjligen kommer att lätta på sina kraven, för att undvika en situation där pengar går förlorade för alla parter.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt