Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Schibsted delar upp verksamheten

Schibsted vill förtydliga skillanderna mellan de olika delarna i verksamheten. Därför skapar man de två divisionerna "marketplaces" och "media".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 19 September 2017, 15:25
Uppdaterad: 19 September 2017, 15:25

Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

Sondre Gravir blir chef över "marketplaces" och Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal blir chef över "media". Foto: Janne Naess

Schibsted meddelar idag att man delar upp sin verksamhet i två delar, vilket innebär att alla köp- och säljsajter hamnar i en egen division kallad "marketplaces", medan mediedelen hamnar i en annan kallad "media".

Syftet är att tydliggöra skillnaderna mellan de olika delarna i verksamheten, och ambitionen är att på så vis växla upp utvecklingstakten och ytterligare stärka bolagets lokala kompetens och varumärken på mer än 20 marknader.

– Vi måste ta tillvara på vår lokala kompetens och starka varumärken på alla våra marknader. Samtidigt som vi fortsätter dra fördel av vår globala skala. En enklare organisation kan röra sig snabbare och mer effektivt. Vi är övertygade om att den här omorganisationen kommer att göra det möjligt för oss att konkurrera mer effektivt, samt att den kommer att leda till att vi gör ett ännu bättre jobb för våra användare och kunder, säger Rolv Erik Ryssdal, koncernchef, i ett pressmeddelande.

Sondre Gravir blir chef över "marketplaces" och Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal blir chef över "media".

Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul Grünthal

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.