Så ser svenska journalister på framtiden

Varannan journalist i undersökningen uttrycker också att de är oroliga för att medierna inte längre är en tillförlitlig källa för information.

77 procent av svenska journalister är oroliga för de ekonomiska utsikterna i framtiden. Det visar en ny undersökning från Mynewsdesk.

I år har fler än 3000 respondenter över hela världen delat med sig av sina åsikter om journalistbranschen, samspelet med kommunikationsbranschen och synen på framtiden i Mynewsdesks årliga journalistundersökning.

Resultatet visar att den höga förändringstakten i medielandskapet gör att många journalister ser ovisst på framtiden och oroar sig för hur oberoende och objektiv journalistik ska finansieras.

Varannan journalist i undersökningen uttrycker också att de är oroliga för att medierna inte längre är en tillförlitlig källa för information.

Trots detta uttrycker svenska journalister mindre oro för framtida press från annonsörer jämfört med det globala snittet (23 procent av svenska respondenter, att jämföra med 30 procent).

Svenska journalister är inte heller lika oroliga för ökad arbetsbelastning eller att kraven på individuell kompetens ska öka.

Undersökningen har även fokuserat på samspelet mellan journalister och kommunikatörer. Återkommande är att journalister numera ställer högre krav på källans trovärdighet jämfört med tidigare, både i sin kontakt med organisationer och företag men också i den egna researchen.

– Den rådande förtroendekrisen i medielandskapet gör att det ökade kravet på trovärdighet återkommer i olika skepnader genom hela undersökningen. Det är viktigare än någonsin att vara kritisk och granska källan för information - samtidigt som man kämpar mot tightare deadlines och minskade resurser, säger Sofia Juhlin, global marknads- och kommunikationschef på Mynewsdesk, i ett pressmeddelande om undersökningen.

Mer ur undersökningen:

Vem betalar journalisternas lön om fem år? Svenska journalister tror mer på mikrobetalningar och crowdfunding inom fem år jämfört med det globala snittet (16 procent vs. 9 procent). Globala jättar och deras inflytande: 72 procent av svenska journalister anser att Facebook har för stor makt, och 62 procent anser att Google har för stor makt. Svenska kommunikatörer arbetar inte lika aktivt med långsiktiga medierelationer jämfört med andra marknader. Endast varannan kommunikatör uppger att de kontinuerligt har kontakt med journalister. 84 procent av de svenska journalisterna uppger att de bara blir kontaktade av kommunikatörer när de har någonting att pitcha. För journalister har användandet av sociala medier som källa till drastiskt minskat jämfört med förra året; 2016 uppgav 71 procent att de använder sociala medier för research och i år har siffran sjunkit till 38 procent. Majoriteten av svenska journalister anser att fake news är ett långsiktigt problem och 37 procent är oroliga för effekten fake news har för medieindustrin.

Om Journalistundersökningen 2017:Journalistundersökningen genomfördes av Mynewsdesk under juni 2017 och vände sig till journalister, redaktörer, frilansande journalister och kommunikatörer.

Undersökningen genomfördes i USA, Storbritannien, Irland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Finland, Australien och Kanada. Med totalt 3175 respondenter uppdelade i kategorier journalister (65 procent) och kommunikatörer, PR-aktörer och marknadsförare (35 procent).

I Sverige har 663 respondenter deltagit i undersökningen, varav 37 procent arbetar som journalister och 63 procent som kommunikatörer.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-09-15 13.18Uppdaterad 2017-09-15 13.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: