Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Så rustar sig läsarna mot oron

Publicerad: 2 Maj 2017, 11:23
Uppdaterad: 2 Maj 2017, 11:37

Under 2016 publicerades varje månad 35 000 artiklar kopplade till ämnen som krig, terror och klimathot i svensk press. Det är en ökning på 11 procent jämför med samma period året innan, enligt Meltwater.

Ord som "krig", "kaos" och "kollaps" användes oftare än tidigare i svenska medier under 2016. Meltwater och Hallvarsson & Halvarsson har analyserat medierapporteringen och ser tre tydliga trender i hur olika mediekonsumenter hanterar oron.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterHallvarsson Halvarsson

Undersökningsföretaget Meltwaters färska analys av 873 000 nyhetsartiklar visar att flera större händelser, såsom Brexit, Donald Trumps valvinst och kriget i Syrien, under 2016 bidrog till en ökad användning av ord som "kris", "kollaps" och "osäkerhet" i svenska och internationella medier.

Varje månad publicerades 35 000 artiklar kopplade till ämnen som krig, terror och klimathot i svensk press. Det är en ökning på 11 procent jämför med samma period året innan, enligt Meltwater.

– Efter 2016 kunde många, inklusive vi, identifiera en makrotrend som utgörs av att det skrevs mycket om krig och kris, och det diskuteras flitigt kring att världen har blivit mer orolig. Där blev vi intresserade av att bland annat titta på vad som sägs i de traditionella medierna i jämförelse med i de sociala, säger Sophie Hedstad, nordisk marknadschef på Meltwater till Dagens Media, och fortsätter:

– Analysen visade att de traditionella nyhetsmedierna främst dominerades av lokala kriser, såsom brott och blåljusnyheter. I sociala medier var det istället fokus på internationella händelser, såsom kriget i Syrien och det amerikanska presidentvalet.

Ökningen av negativa nyheter tycks även påverka vår känsla av trygghet. Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, upplever drygt 70 procent av Sveriges befolkning en mycket stor eller ganska stor oro för den politiska situationen i världen och för internationell terrorism.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Hallvarson & Halvarsson har Meltwater identifierat tre tydliga trender i hur mediekonsumenter hanterar oron: "prepstern", "resistenten" och "cleanern". Alla de tre grupperna är motreaktioner på dominansen av negativa nyheter i medierna, säger Sophie Hedstad.

– Den så kallade Preppern, som gått samman med hipstern i vår analys, har länge rustat för en stundande katastrof och menat att världen är på väg mot att bli en sämre plats. Tills nu har gruppen dock verkat lite i utkanten av samhället. Men idag ses de inte som lika knasiga längre, och har fått en större trovärdighet.

Cleanern lägger fokus på renlevnad, och ägnar sig åt hälsosam kost och yoga, medan resistentern är den grupp som är skeptiska och misstroende, och upplever det svårt att sortera i informationsflödet.

– Resisterna är kanske den mest tydliga gruppen, som de flesta redan känner igen. Den är en konsekvens av utvecklingen med personaliserade nyhetsflöden och falska nyheter.

Så rustar vi oss – tre trender enligt undersökningen:

Prepstern

Under 2017 och 2018 kommer preppern, som länge verkat i samhällets utkant och bunkrat upp inför en stundande katastrof, och den trendkänsliga hipstern att mötas. Hipstern självförsörjandeideal kommer bygga allt mer på ett säkerhetstänk än ett kalkylerat livsstilsval. Lika viktigt som det är att kunna laga långkok, lika självklart blir det att ha syrade grönsaker och konserver hemma om elektriciteten går. Hipsterns vurm för DIY kommer i högre grad att ha sin förklaring i en oro för framtiden. Preppern och hipstern möts och blir en så kallad prepster; en säkerhetsfokuserad, trendkänslig innerstadsbo.

Resistenter

Den här gruppen har redan gjort sig hörd. Resistenterna anammar inte prepsterns livsstil, men påverkas i minst lika stor utsträckning av den globala oron. De är skeptiska och misstroende, och upplever det svårt att sortera i informationsflödet. De påverkas i större grad av konspirationsteorier, felaktig information och ”fake news”. De motsätter sig vaccin och flourtandkräm för barn, misstror big pharma, tror att vi äter oss sjuka för att en liten elit tjänar på det och dyrkar i stället sockerfria dieter och grupper som ”giftfria barn” på Facebook. De tror att sanningar medvetet undanhålls dem från journalister och myndigheter och har större förtroende för nätforum än för experter. Den här gruppen är självupplevt förfördelad och förd bakom ljuset samt starkt skeptisk mot alla typer av etablissemang.

Cleaners

En vurm för yoga, meditation, mindfulness, österländsk visdom och hälsosam mat, livsstil och mediekonsumtion blir en tredje reaktion på den övergripande oron. Att ”detoxa” sitt mobilanvändande eller sin kropp, att ha få men äldre och vackra ägodelar, att rensa sin garderob från onödiga plagg och hemmet från plast, blir åtråvärda ideal när allt ständigt finns tillgängligt. Tjänsteapparna tar över självhjälpsböckernas plats som vardagsräddare och fler tjänster hjälper oss att frigöra tid, att planera och skräddarsy vår konsumtion.

Källa: Meltwater och Hallvarson & Halvarsson

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.