Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Så rapporterar medierna om Ingvar Kamprads död

Publicerad: 29 Januari 2018, 08:35
Uppdaterad: 29 Januari 2018, 08:59

USA skriver mest om Ikea-grundarens bortgång.


Ämnen i artikeln:

Ingvar KampradMeltwater

Igår kom beskedet att Ikea-grundaren Ingvar Kamprad gått bort efter en kort tids sjukdom.

Nyheten har inte bara skapat rubriker i Sverige. Enligt statistik från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater är USA det land som rapporterat flitigast om Ingvar Kamprad sedan hans bortgång. 

 

Meltwaters statistik visar att det under gårdagen publicerades 11 898 artiklar världen över.

Här är de mest använda orden i traditionella medier:

 

Både nationellt och internationellt har även Ingvar Kamprads hemstad Älmhult fått många omnämnanden. Sammanlagt förekom orten i 1 070 artiklar under gårdagen.

I sociala medier har det gjorts 11 126 inlägg.

– Man märker att traditionella medier och sociala medier skiljer sig mycket åt. Media rapporterar kring bortgången, medan sociala medier skriver mest om varuhusen och vad de gjort under sitt besök, säger Sophie Hedestad, marknadschef på Meltwater.

Ikea-grundarens död fick TV4 att styra om i sin tv-tablå under söndagskvällen.

Ingvar Kamprad blev 91 år.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ingvar KampradMeltwater

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.