Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Så mycket ökade medieköpen 2017

Rekordår för medieinvesteringarna under förra året – största vinnaren är radio.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Januari 2018, 08:22
Uppdaterad: 09 Januari 2018, 08:39

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Bild 1/2  

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 3,7 procent under 2017, jämfört med föregående år. Ökningen motsvarar 520 miljoner kronor.

Under helåret förmedlades över 14,3 miljarder kronor, aldrig tidigare har medieinvesteringarna legat på så höga nivåer.

En majoritet av mediekategorierna har haft en positivt tillväxt men den stora vinnaren är radio som har växt med totalt 25,6 procent. Det motsvarar en ökning på över 98 miljoner kronor.

Även mediekategorierna bio, utomhus/trafikreklam, internet, DR/Annonsblad, dagspress landsort samt tv landar på plus.

Dagspress storstad, dagspress kväll, populärpress, fackpress samt sök är kategorier som hade en negativ tillväxt under 2017.

Printkategorin har som bekant minskat under en lång tid och sett till helåt har den negativa trenden ökat. Minskningen landade på 10,6 procent under förra året, 2016 landade helårssiffran på -9 procent.

– Nu när vi summerar året är det mycket roligt att kunna konstatera att medieinvesteringarna går på högvarv. Att vi dessutom når all-time-high känns fantastiskt kul. 2017 blev ett rekordår och aldrig tidigare har medieinvesteringarna överstigit 14 miljarder kronor, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer och fortsätter:

– Investeringsnivån är starkt korrelerad till konjunkturen, och med en stark nationell tillväxt, lågt ränteläge, en stark börs och hög konsumtion växer också mediebyråerna. Dessutom fortsätter utvecklingen av mediebyråernas tjänster i en alltmer komplex medievärld; programmatic, data management, sociala medier, digital video och söktjänster växer snabbt och driver på den totala omsättningen. Jag är övertygad om att vi nu går in i ett mycket spännande år för mediebyråbranschen.

Rekordår för december

December månad levererade starka siffror och medieinvesteringarna ökade med hela 14,7 procent, vilket motsvarar omkring 130 miljoner kronor. Det är den högsta noteringen för december månad sedan Mediebyråbarometern startade.

Ökningen drivs främst av mediekategorin tv som ökade med hela 41 procent, jämfört med samma period föregående år. Även kategorierna radio, dagspress landsort, utomhus/trafikreklam, DR/Annonsblad, internet och sök ökade under december.

Mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under december var dagspress kväll, populärpress, fackpress, dagspress storstad samt bio.

– Medieinvesteringarna går på högvarv även under december. Framför allt är det tv som driver upp de totala investeringarna i december. Tv ökar med hela 41 procent, en siffra som sannolikt innehåller periodiserade köp från november då tv oväntat minskade med 11,4 procent. Trots detta blev december en mycket stark månad för TV med högt tittande som ger stort lager och stark orderingång. Två andra kategorier som ökade kraftigt var radio och landsortspress. Radio levererade all-time-high för en decembermånad med en positiv tillväxt om 37 procent, vilket var väntat då radio har gått mycket starkt under hela 2017, säger Jochum Forsell, vice vd IUM och fortsätter:

– Däremot kan ökningen för landsortspress, om 15,7 procent, ses som lite oväntad. Kategorin är visserligen traditionellt stark under jul och har gått emot strömmen under 2017 jämfört med övriga printkategorier – men, en ökning av den här storleken har vi inte sett på länge. Då storstads- och kvällspress gjorde en mycket svag månad kan man sluta sig till att print fortfarande anses vara mycket effektiv runt om i landet, men att annonsörerna valde andra medietyper för sina julkampanjer i storstäderna.

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.