Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Så mycket minskar reklaminvesteringarna i journalistik

ALMEDALEN 2017. Var tredje annonskrona har lämnat journalistiken sedan 2008. "Kommer fortsätta att minska", säger Madeleine Thor till Dagens Media.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Juli 2017, 12:04
Uppdaterad: 13 April 2018, 14:09

Ämnen i artikeln:

IRMAlmedalen

Bild 1/3  Lars Truedson modererar under seminariet. Foto: Alexander Donka

I Dagens Medias tält nere i hamnen höll IRM:s vd Madeleine Thor tillsammans med Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier, ett seminarium om utvecklingen för reklaminvesteringarna till samhällsjournalistik.

Färska siffror visar att nyhetsjournalistiken har tappat så mycket som var tredje reklamkrona sedan 2008.

– Det är en stark reklammarknad men trots det fortsätter investeringar inom journalistik att minska, konstaterar Madeleine Thor.

Under 2016 föll reklamintäkterna till journalistik med 350 miljoner kronor.

– Tydligt är att den andel av journalistiken som kan finansieras av annonser har minskat och kommer fortsätta att minska, säger Madeleine Thor, till Dagens Media när hon kommenterar siffrorna.

Från 2008 till 2016 har reklamintäkterna hos medier med samhällsjournliastiskt innehåll minskat med 32 procent – från 11,8 miljarder till 8 miljarder. Det innebär ett tapp på totalt 3,8 miljarder kronor.

De senaste siffrorna för 2016 visar att tappet landade på 350 miljoner kronor. Det är ett tapp på 4,8 procent mellan 2015 och 2016.

Källa: IRM

Ser man till marknadsandelarna fick medier med journalistiskt innehåll 36 procent av reklaminvesteringarna. 2016 ligger andelen på 22,9 procent.

Källa: IRM

Under seminariet deltog även Östgöta Medias publisher Anna Lindberg.

– Jag tror att det har tagit många på sängen hur fort utvecklingen har gått och hur svårt det har varit att ställa om digitalt, säger hon från scen.

Samtidigt menar hon att mycket görs och att det fortfarande finns pengar att hämta inom lokaljournalistiken.

– Man kan inte vara mediechef idag och säga att "det här går käpprätt åt helvete", man måste fortsätta leverera, det är mitt mål som mediechef.

Ämnen i artikeln:

IRMAlmedalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.