Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Så många amerikaner går på fejknyheter

Publicerad: 7 December 2016, 08:59
Uppdaterad: 7 December 2016, 09:41

Resultatet målar en bild av nyhetskonsumenter med liten kapablitet att bedöma sanningshalten i nyhetsrubriker som de stöter på ryckt ur sin kontext i sociala medier. Foto: Pixabay

Majoriteten av amerikanerna går på falska rubriker i sociala medier, enligt en ny undersökning från Buzzfeed.


Ämnen i artikeln:

FacebookBuzzfeed

75 procent av vuxna amerikaner går på fejkrubriker som de stöter på i sociala medier. I alla fall om man ska tro en ny storskalig undersökning som genomförts av Ipsos på uppdrag av Buzzfeed.

Undersökningen, som cirka 3 000 amerikaner deltog i, visade också att de som ser Facebook som en stor källa till nyheter är mer benägna att bedöma falska rubriker som sanna, än de som litar mindre på Facebook som nyhetskälla.

Enligt Buzzfeed är det här den första omfattande opinionsundersökningen angående fejknyheter, ett fenomen som har debatterats flitigt under senaste tiden.

Resultatet målar en bild av nyhetskonsumenter med liten kapablitet att bedöma nyhetsrubriker som de stöter på ryckt ur sin kontext i sociala medier. Dessutom att publiken är benägen att tro på fejknyheter även om de inte passar in i deras politiska uppfattning eller ideal.

– 2016:s amerikanska presidentval markerar den punkt i modern politisk historia då information och desinformation blev en dominerande faktor i valrörelsen, säger Chris Jackson på Ipsos Public Affairs till Buzzfeed.

Undersökningen visade också att republikaner är mer benägna att tro att falska nyheter som berör det amerikanska valet är "väldigt eller delvis" sanna, än demokrater.

Den falska nyhet som flest personer som deltog i undersökningen bedömde som sann (81 procent) hade rubriken "FBI Director Comey Just Put a Trump Sign on His Front Lawn." 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookBuzzfeed

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.