Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Så lite tjänar Spotify på reklamen

Publicerad: 15 Januari 2016, 07:47
Uppdaterad: 15 Januari 2016, 07:47

Varje gratislyssnare drar in 20 kronor till Spotify – på ett helt år.


Enligt bolagets luxemburgska årsredovisning, som sajten Breakit tagit del av, landade de totala reklamintäkterna för 2014 på 916 miljoner kronor.

Det motsvarar mindre än en tiondel av Spotifys totala omsättning på drygt 10 miljarder samma år – trots 45 miljoner gratislyssnare, att jämföra med 15 miljoner betalande.

Utslaget per gratislyssnare genererade bolaget blygsamma 20 kronor per år på sin reklam.

Sedan 2014 har Spotify dock utvecklat sitt annonserbjudande, bland annat genom att segmentera lyssnarna på ålder, kön, nationalitet och musiksmak.

Stefan Palmquist, Spotifys nordiska säljchef, säger till Breakit att reklamintäkterna ökade med 53 procent under första kvartalet 2015, jämfört med samma kvartal 2014:

– Vi fortsätter ständigt att utveckla nya effektiva möjligheter för annonsörer att kommunicera med vår publik, samtidigt som vi säkerställer att våra användare blir serverade budskap som upplevs som relevanta, säger han till Breakit.

Idag har Spotify omkring 75 miljoner användare, varav 20 miljoner är betalande.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.