Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Så har GDPR påverkat displayannonseringen

Publicerad: 29 Augusti 2018, 11:28
Uppdaterad: 29 Augusti 2018, 11:34

Madeleine Thor, vd på IRM. Foto: IRM

Färska siffror från IRM visar hur reklampengarna har omfördelats efter GDPR. "Jag vågar säga att även andra halvåret av 2018 kan komma att påverkas av GDPR", säger Madeleine Thor, vd på IRM.


Ämnen i artikeln:

GDPRIRM

När IRM publicerar sin rapport för det andra kvartalet över hur Sveriges reklampengar fördelats visar siffrorna att GDPR har satt sina spår.

Siffrorna visar att displayannonsering på desktop och mobil faller med 4 procent under det andra kvartalet, medan display hade en tillväxt på 9 procent under det första kvartalet 2018.

De fallande siffrorna för displaykategorierna gör att den totala tillväxten inom internetannonsering dras ned. Tillväxten uppgår nu till drygt 10 procent, jämfört med samma kvartal föregående år, vilket är den lägsta tillväxttakten för digitalt sedan 2012.

– Vad vi har kunnat se baserat på våra siffror är att display växer under q1 med 9 procent för att sedan backa med 4 procent under q2, och det måste bero på något. Det stora som har skett sedan första kvartalet är införandet av GDPR och med all rimlighet är det GDPR som har påverkat investeringsbesluten och som har lett till den minskning som vi har kunnat notera, säger Madeleine Thor, vd på IRM, till Dagens Media.

Madeleine Thor säger samtidigt att Sverige brukar agera ”by the book” och det är inte säkert att man kommer se samma typ av effekt på andra marknader.

Trots en lägre digital tillväxttakt så ligger tillväxttakten totalt på samma nivå under det andra kvartalet, jämfört med det första. Främst är det tv, utomhus, radio och bio som uppvisar starka siffror. Tv ökar med 13 procent, jämfört med andra kvartalet 2017, intressant är att IRM inte noterat så starka tillväxttal för kategorin sedan krisen 2009. Utomhus växer i sin tur med över 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period föregående år.

Att andra medieslag så som främst tv och utomhus växer beror på flera olika faktorer, säger Madeleine Thor, men där olika stora sportevenemang är en del av förklaringen.

– Vi hade en total tillväxt på 6 procent under första kvartalet och även en total tillväxt på 6 procent under andra kvartalet. Så det finns pengar i reklammarknaden men dessa har fördelats annorlunda under q2 där tv och utomhus fick en större del.

Är du förvånade över displaysiffrorna?

– Jag upplever att innan GDPR trädde i kraft så fanns det en stor osäkerhet kring marknaden och vad som skulle ske. Nu har vi sett en minskning och jag vågar säga att även andra halvåret av 2018 kan komma att påverkas av GDPR när det gäller just display.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GDPRIRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev