Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Så gynnas globala tech-jättar av svenska skatteregler

Publicerad: 11 Maj 2017, 08:45
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 09:06

"Reglerna skapar ett onåbart skattefrälse", säger Jeanette Gustafsdotter. Foto: Press

Svenska mediebolag beskattat hårdare än globala jättar som Google och Facebook – det visar en ny rapport.


Sveriges skatteregler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik, visar en rapport från konsultbolaget Pwc som branschorganisationen TU – Medier i Sverige beställt.

Istället gynnas bolag som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar.

– Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglerna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, i ett pressmeddelande.

Globala reklam- och medieplattformar beskattas i mindre utsträckning än svenska och andra nordiska mediebolag. Det visar den nya nordiska rapporten "Unequal taxation in a digital world – a challange for the Nordic media industry" från konsultbolaget Pwc.

Det huvudsakliga skälet till att Facebook, Google och liknande bolag betalar så lite skatt i Sverige är att de skattetekniskt inte anses vara permanent etablerade i landet. Dagens skattelagstiftning bygger nämligen på att bolag har en fysisk närvaro på en marknad för att kunna tjäna pengar där, skriver TU i sitt pressmeddelande.

Men i verkligen behöver globala bolag liten eller ingen fysisk närvaro på en marknad för att verksamheten ska vara ekonomiskt lönsam.

Globala bolag kan använda koncernstrukturer som gör att de kan föra över vinster från ett land där vinsterna skapas till en annan del av koncernen som har lägre skattenivå.

– Dagens regler är problematiska ur flera aspekter, inte minst demokratiska. Svenska nyhetsmedier beskattas medan globala reklamplattformar ges möjlighet att slippa undan. Reglerna skapar ett onåbart skattefrälse, säger Jeanette Gustafsdotter, i ett pressmeddelande.

Enligt TU betalade Google 5,8 miljoner kronor i skatt år 2015 – det är en bråkdel av vad Aftonbladet betalade samma år, enligt årsredovisningarna.

Av rapporten framgår att de nordiska mediebolagen har små eller inga möjligheter att utnyttja skattereglerna på samma vis som techjättarna gör för att undvika skatter.

Som Dagens Media tidigare berättat om går uppskattningsvis 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna till utomnordiska plattformar.

I det senaste numret av Dagens Media tar vi även en djupare titt på hur stor andel av pengarna som går till svenska nyhetsmedier och som slukas av techjättarna.

Om rapporten:

Rapporten ”Unequal taxation in a digital world” är beställd av de nordiska mediernas branschorganisationer TU – Medier i Sverige, Medieförbundet (Finland), Mediebedriftene (Norge) och Danske Medier (Danmark) och är producerad av PwC i Norge. Rapporten finns att ladda ner från TU:s sajt.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.