Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Så gick den svenska tv-våren

Publicerad: 8 Juni 2018, 11:59
Uppdaterad: 11 Juni 2018, 07:05

Samtliga kommersiella tv-hus ökar sin tittartidsandel under våren.

Tittandet har minskat på SVT under våren, medan Discovery och MTG har ökat. Det visar siffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTGTV4

Enligt siffror från MMS över den svenska tv-åren har både Discovery Networks och MTG ökat sin tittartidsandel under perioden.

Även TV4-gruppen ökar, dock marginellt. SVT tappar däremot tittare.

Den undersökta perioden sträcker sig mellan 1 januari - 20 maj 2018.

Målgruppen 3-99 år:

 

I det totala tittaruniversumet 3-99 år ökade Discovery Networks sin tittartidsandel med 34 procent och landade därmed på 13,5 procent. Mellan den 9 och 25 februari sände Discoery OS i Pyeongchang, en faktor som bidrar till ökningen. 

Hos Discovery ser man satsningen på lokalproducerat innehåll som ännu en framgångsfaktor.

– Vi konstaterar väldigt ödmjukt att vi hittills summerar året som Sveriges näst största kommersiella tv-hus, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks Sweden, till Dagens Media.

Han anser att det är glädjande – inte bara för Discovery utan för hela industrin – att lokalproducerat innehåll är det som går bäst.

– Närodlat kvalitetsinnehåll står starkt och drar publik. Vi har satsat mer på detta än någonsin tidigare vilket gett resultat, det är både väldigt viktigt och otroligt kul att det fungerar.  På sportsidan har naturligtvis fina rättigheter som OS, Europa League, FA-cupen och Grand Slam-tennisen betytt otroligt mycket.

MTG ökade med 6 procent i 3-99 till en tittartidsandel på 11,7, medan TV4-gruppen ökade med 2 procent till en tittartidsandel på 30 procent.

– Vi har haft ett bra första tv-halvår drivet framförallt av starka sportevent som handbollen och ishockeyn. Sveriges VM-guld i hockeyn gav oss ett tittarrekord med över 60 procent tittarandel på finaldagen. Dessutom har vi lyckats väldigt bra med nya format såsom Hemliga beundrare och Frusna vägar som kommer tillbaka redan i höst vilket är ett styrkebesked, säger Susanne Nylén, presschef på MTG Sverige, till Dagens Media.

SVT minskar med 11 procent till en andel på 35,2 procent.

– Vi vill alltid att så många som möjligt ska ta del av vårt utbud. Mycket sport och bra program i andra kanaler har gjort att tittarna lagt mer tid än vanligt där, säger Lena Glaser, programdirektör på SVT.

Nedan redovisas andelarna för de respektive tv-husen i samtligas huvudmålgrupper.

 

TV4:s huvudmålgrupp 15-64:

 

Discovery Networks huvudmålgrupp 15-44:

MTG:s huvudmålgrupp 15-49:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTGTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev