Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Zodiak Dreams säljer "Det största äventyret" till fransk jätte

Publicerad: 1 december 2014, 11:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

"Det största äventyret" och "Bytt är bytt" går upp på europeiska tv-kanaler.


Mastiffs utvecklingsbolag Zodiak Dreams har sålt två av tv-produktionsbolagets senare satsningar "Det största äventyret" och "Bytt är bytt" till en rad europeiska tv-kanaler.

"Det största äventyret" visas på norska TV2 nästa år, samtidigt som franska TF1 börjar spela in programmet i början av 2015.

Att just TF1 tog in formatet är en fjäder i hatten för Zodiak Dreams.

– Många anser att TF1 är en av världens största tv-kanaler. Det är superspännande att vi har fått in ett så stort format där, säger Mattias Ljungqvist, kreativ chef på Zodiak Dreams, till Dagens Media.

Enligt Matilda Snöwall, operativ chef på Mastiff, grundar sig mycket av framgången i uppbackningen från TV4.

– "Det största äventyret" är ett pappersformat som har utvecklats med stor hjälp från TV4. De har varit en modig och bra beställare som har lagt grunden till att vi nu kan ta det till andra marknader, säger hon till Dagens Media.

"Bytt är bytt" går till Holland och SBS som där är den största kommersiella spelaren. Gameshows är av tradition väldigt stort i Holland och enligt Mattias Ljungqvist har programmet potential att bli "hur stort som helst" där.

– Vi har en mycket god relation med Hollands kanaler och de har visat intresse sedan vi sålde det till TV4. De kommer att köra den som helgunderhållning, med primetime-tider fredag eller lördag.

Det ekonomiska tillskottet för de sålda programmen är för Zodiak Dreams och Mastiff än så länge inte jättestort, men på sikt kan det bli det. Speciellt om "Det största äventyret" skulle bli en succé i Frankrike.

– TF1 är en stor beställning för oss men man slutar inte jobba för det. Långt ifrån. Men det har börjat röra på sig nu och vi vet att många andra har ögonen på hur programmet kommer att gå där, säger Mattias Ljungqvist.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev