Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Zalandos första reklam för män – vill driva med stereotyper

Publicerad: 25 September 2013, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Med män som grymtar istället för pratar med varandra ska Zalando sälja kläder och skor till en manlig målgrupp. För första gången släpper de en reklamfilm riktad till män.


Ämnen i artikeln:

Zalando

I reklamfilmen, som är utvecklad tillsammans med Jung von Matt, vänder sig nätbutiken Zalando för första gången till en manlig målgrupp.

– Vi märker att manligt mode blir viktigare och att manliga kunder är mer intresserads av mode och av att få information om det. Därför vill vi dedikera dem en egen tv-reklam, säger Britta Stephan, senior communication manager international på Zalando till Dagens Media.

I reklamfilmen syns två män vid en bardisk. Den ene ger den andre komplimanger för hans jacka. Men istället för tal hörs bara grymtningar från männen, samtidigt som en textremsa visas.

– Att leka med klyschor är en del av vår strategi – vi vill le tillsammans med våra kunder. I vår förra reklam pekade vi på våra kvinnliga kunderns upphetsning över Zalandos sortiment och service med glimten i ögat. Det är, precis som de två männens överdrivna coolhet, självklart inte en bild av verkligheten utan snarare menat att vara underhållande, säger Britta Stephan och fortsätter:

– Zalandos tv-reklam kan uppfattas som provokativ men har aldrig dåliga intentioner.

Reklamfilmen visas i TV3, TV6, TV8, TV10, Kanal 9 och på Discovery.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Zalando

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.