Rörligt
Youtube testar annonser i Shorts
Publicerad: 28 april 2022, 06:07
Foto: Youtube
Google testar just nu annonser i kortfilmsformatet Youtube Shorts.
Google genomför i skrivande stund tester med annonser i Youtube Shorts, vilket ska bidra till ökade annonsintäkter för nätjätten. Det rapporterar Techcrunch.
Youtube Shorts lanserades hösten 2020 och släpptes globalt sommaren 2021. Youtube Shorts liknar Tiktok i sin natur eftersom klippen är korta, i detta fall 15 sekunder långa.
När Googles moderbolag Alphabet presenterade sin rapport för årets första kvartal uppgav vd:n Sundar Pichai att Youtube Shorts genererar 30 miljarder visningar om dagen, vilket ska vara en ökning med fyra gånger jämfört med samma period förra året.
Därför provar man nu att införa annonser i formatet – och testet har tagits emot bra, säger CFO:n Ruth Pora.
– Tidig feedback från annonsörer och resultatet hittills är uppmuntrande, sade hon och tillade att fokus på sikt är att minska gapet till traditionella Youtube-annonser.