Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Youtube- och Netflix-tittare konsumerar mer innehåll än andra

De som tittar på Youtube och Netflix är även storkonsumenter av flera olika tjänster. Det framgår i MMS rapport Trend och Tema.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 23 November 2018, 09:54
Uppdaterad: 23 November 2018, 10:04

Ämnen i artikeln:

MMSYoutubeNetflix

MMS har i rapporten Trend och Tema kartlagt hur tittarna rör sig mellan olika kanaler och plattformar, både vad det gäller linjära tv-kanaler och onlinevideo.

Rapporten visar bland annat att konsumenter som tittar på Netflix och Youtube konsumerar mer innehåll än övriga. 

De väljer heller inte bara en onlinevideotjänst, utan är storkonsumenter av innehåll på flera olika tjänster, både SVOD och AVOD och däribland mediehusens onlinetjänster.

De tittar dock mindre än andra grupper på linjär-tv.

– De underliggande tittarmönster som framträder här bekräftar bilden av att fler individer använder allt fler tjänster för titta på det utbud de vill. Med ett så stort utbud tillgängligt överallt och alltid, så bidrar detta till att öka det totala tittandet på rörlig bild. Vidare understryker detta betydelsen av att hålla ihop en gemensam valuta som täcker allt tittande på rörlig bild, vilket är kärnan i MMS uppdrag, säger MMS vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande. 

Trend och Tema publiceras fyra gånger per år och bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år.

Ämnen i artikeln:

MMSYoutubeNetflix

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.