Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

WPP går in i svenskt tv-bolag

Publicerad: 10 Mars 2015, 06:51
Uppdaterad: 31 Mars 2016, 09:54

WPP köper en minoritetspost i Flow Network.


Ämnen i artikeln:

WPP

Nystartade Flow Network levererar webb-tv-teknik såväl som innehåll till lokaltidningar i Sverige. Bland kunderna finns Norrköpings Tidningar, Motala Vadstena Tidning, Norrländska Socialdemokraten, Östgöta Correspondenten och UNT.

Företaget är även en av producenterna bakom dramaserien "Gåsmamman" som kommer att sändas av lokaltidningarna och senare i Kanal 5. Fler programsatsningar ska presenteras under våren.

Att WPP, som äger GroupM där mediebyråerna Mediacom, Mindshare, MEC och Maxus ingår, nu väljer att investera i Flow Network är en del av kommunikationskoncernens strategi att bli starkare inom sociala medier och öka sin närvaro inom snabbväxande och viktiga segment, skriver WPP i ett pressmeddelandet.

– WPP ser den kommersiella kraften i att skapa starkt programinnehåll och kunna sprida det på ett modernt, efterfrågat och kostnadseffektivt sätt, säger Flow Networks styrelseordförande och medgrundare Michael Werner i pressmeddelandet.

– Med WPP:s stöd kan vi snabbare föra ut vårt koncept på nya marknader i både Sverige, Norden och övriga världen, fortsätter han.

WPP omsätter 4,3 miljarder kronor i Skandinavien om har 2 500 medarbetare. I Sverige omsätter bolaget 1,5 miljarder kronor och har 800 medarbetare, enligt pressmeddelandet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev