Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Webb-tv-kriget trappas upp

Publicerad: 16 Augusti 2013, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

På ett år har Aftonbladet tredubblat sina tv-styrkor och planerar att fortsätta rekrytera. Även Expressen söker nya medarbetare till sitt tv-team.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

I somras annonserade Aftonbladet efter personal till sitt expanderande tv-team.

– Det första gänget på omkring 15 personer började för en vecka sedan, men vi kommer att göra ytterligare en rekryteringsoffensiv i oktober då vi söker ungefär samma tjänster, livereportrar, producenter och programledare, säger Magnus Zaar, chef för Aftonbladet online-tv till Dagens Media.

Enligt Magnus Zaar har intresset för att jobba med online-tv varit enormt.

– Framför allt har mycket rutinerat folk från de etablerade kanalerna sökt sig till oss, vilket tyder på ett skifte.

Bland annat är Thabo Motsieloa och Lennart Ekdahl säkrade som programledare för den nya online-tv-serien "Brottscentralen".

– Det är rutinerade namn som ger en signal om vilken nivå vi ska ha, säger Magnus Zaar.

Under hösten har mediehuset ett antal tv-projekt på gång. Bland annat bygger man en ny studio, vilket innebär att man gått från en till tre på ett år. Samtidigt har antalet medarbetare ökat från 20 till 60.

– Det är början på en stor expansion. Just nu är hela mediemarknaden i ombildning, både vad gäller användning, tittarvanorna från linjärt till on-demand.

I förra veckan berättade Dagens Media att TV4 valt Expressen TV som leverantör av direktsänd nyhets-tv. Nu söker de liksom konkurrenten nya medarbetare.

– Vi är på väldigt stark frammarsch i och med att vi börjat sända väldigt mycket live. Därför behöver vi duktiga tv-medarbetare, säger Anna Rastner, chef för Expressen TV till Dagens Media.

Hur många som finns i tv-teamet är oklart eftersom Expressen jobbar med en del frilansare framför allt på tekniksidan.

Enligt Anna Rastner är tv-satsningen en kvällstidningstrend.

– Tillsammans med konkurrenten har vi tagit en position som vi ska försvara.

Hon tror att kvällstidningsorganisationen har en konkurrensfördel gentemot de traditionella tv-kanalerna eftersom de är snabbare och mindre tekniktunga.

– Vi har ett annat reaktionsmönster som gör att vi blixtsnabbt åker ut.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.