Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

VM-succé för TV4 – mest sedda

Publicerad: 9 Juli 2019, 12:31

Fem av sju svenska VM-matcher sågs av över en miljon tittare.

Fotbolls-VM i Frankrike blev en tittarsuccé för TV4. Fem av sju svenska VM-matcher sågs av över en miljoner tittare. Det har aldrig hänt tidigare. Nu närmar sig rättigheterna för dam-VM herrarnas prislapp.


Ämnen i artikeln:

TV4Fotbolls-VM

2003 sågs VM-finalen i fotboll mellan Sverige–Tyskland av 3,790 miljoner tittare. Det var länge den näst högsta tittarsiffran i TV4, alla kategorier. Och fortfarande den svenska VM-match, för damer, som setts av flest tittare. 

Men en titt bakåt i MMS statistik visar att detta VM, 2019, är det mest framgångsrika sett över tid för TV4. Från och med sista gruppspelsmatchen mot USA, och framåt, bänkade sig som minst 1,3 miljoner framför tv-apparaterna – för att se Sverige. 

Sverige–USA, gruppspel – 1,35 miljoner.
Sverige–Kanada, åttondel – 1,60 miljoner.
Sverige–Tyskland, Kvartsfinal – 1,47 miljoner.
Sverige–Nederländerna, Semifinal – 2,32 miljoner.
Sverige–England, bronsmatch – 1,50 miljoner. 

Aldrig tidigare har ett så stort, jämnt, flöde av tittare följt Sverige i ett VM-slutspel. Enstaka toppar finns för varje VM-turnering sedan 2003. 2011 såg exempelvis 1,8 miljoner tittare Sverige–Japan i semifinalen. 

– Vi kan konstatera att VM var en succé både sportsligt för landslaget och för TV4/C More tittarmässigt. Över våra estimat på en stor del av matcherna. Semifinalen mot Nederländerna är TV4:s mest sedda program i år, plus streaming rekord i år för C More, skriver Erik Westberg, sportchef för TV4 och Cmore, i ett sms till Dagens Media. 

Sportsliga framgångarna är självklart en förutsättning för bra tittning – samt:
– Ett profilstarkt landslag som verkligen berör svenska folket i kombination med underhållande fotboll. Hyllningen igår i Göteborg med över 20 000 på plats bevisar det ytterligare, fortsätter Erik Westberg.  

För TV4, som blivit den svenska dam-VM-kanalen, blev det ett enormt lyckat drag att köpa in slutspelet. Vid köptillfället hade Sverige ännu inte kvalat in och få trodde att landslaget skulle nå framgång när de väl var i Frankrike. 

Enligt Expressen, som har talat med branschbedömare, har VM i Frankrike gett större lönsamhet för de sändande bolagen än herrarnas motsvarighet i Ryssland i fjol – relativt prislappen på slutspelen. Franska Libération menar att herrarnas VM kostar sju gånger så mycket att köpa in. 

– Givet den här framgången och damfotbollens frammarsch tror jag att de kommer närma sig framöver även sett till prislappen för rättigheter, säger Erik Westberg till Expressen. 

Ett annan indikation på att damernas slutspel växer är att åttondelsfinalen mellan Frankrike–Brasilien sågs av totalt 59 miljoner tittare. Vilket betyder att det är den mest sedda dammatchen någonsin, enligt BBC. 

Mest sedda VM-matcher med Sverige
(dam-VM, 2003–2019)
1. Sverige–Tyskland, 2003 – 3,79 miljoner.
2. Sverige–Nederländerna, 2019 – 2,3 miljoner.
3. Sverige–Japan, 2011 – 1,8 miljoner.
4. Sverige–Kanada, 2019 – 1,6 miljoner.
5. Sverige–England, 2019 – 1,5 miljoner. 

VM-finaler, tittarsiffror i Sverige
(toppnoteringar 2003–2019)
1. Sverige–Tyskland, 2003 – 3,79 miljoner.
2. Japan–USA, 2011 – 1,284 miljoner.
3. USA–Nederländerna, 2019 – 1,280 miljoner.
4. Tyskland–Brasilien, 2007 – 750 000*.
5. USA–Japan, 2015 – 120 000*.
*Matcherna visades nattetid

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4Fotbolls-VM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev