Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

VM-guld till Kanal 5

Publicerad: 22 juni 2009, 09:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Kanal 5, Kanal 9 och TV6 och TV1000 tog hem priser vid "promotion-VM" Promax i New York. Se filmerna på Dagensmedia.se.


Fem personer från Kanal 5 och Kanal 9 var på plats i New York och Promax precis innan midsommar. Kanalernas fyra nomineringar ledde till ett guld och ett silver.

Guldet tog Kanal 5 hem i kategorin för kanal-branding.

– Vi har gjort ett antal spottar där vi lekt med vår egen logotyp. Vi har gjort filmer för påsk, sommar respektive Pride-veckan, säger Jan Loosme, marknadschef för Kanal 5 och Kanal 9.

Silvret tog Kanal 9 hem för en trailer för filmen Gladiator.

– Det är på samma sätt här som det är i Cannes. Vi sitter med mycket små budgetar, det som stora kanaler lägger på en julfilm är vår hela årsbudget. Då gäller det att tänka annorlunda och det har vi lyckats med med Gladiator-filmen, säger Jan Loosme.

Kanalerna hade även två andra nomineringar som dock inte vann några priser. Tidigare i år hade kanalerna fem nomineringar i vad som kallas promotion-EM, här blev det dock inget pris.

Kanal 5 har tidigare också haft stora framgångar i Promax. Förra året vann kanalen ett guld och ett brons för en Criminal Minds-trailer respektive en trailer för Greys Anatomy.

– Vi har som vision på avdelningen att bli bäst i världen. För oss handlar det om att förstå kopplingen mellan kreativitet och lönsamhet. Vi är inte en reklambyrå men har byggt upp organisationen som en där vi gör allt inhouse. Jag tror det har en stor del i framgångarna, säger Jan Loosme.

Även Viasat belönades i Promax. Bland annat med ett guld och ett brons för TV1000-promon "Always the star at home", och ett brons för "Viasat Plus", båda gjorda tillsammans med reklambyrån Herlin Widerberg.

Viasat vann även pris för "TV6 Takes Over 8".

 

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.