Viasats lockpriser förbjuds

Viasats marknadsföring är vilseledande, anser Konsumentverket - som hotar med vite på 400 000 kronor.

Viasat har inte angivit korrekta prisuppgifter i sin marknadsföring av tv-abonnemang. Det menar Konsumentverket som granskat tv-leverantörens reklam.

De priser som marknadsförs tydligast är lägre än de faktiska priserna. I själva verket tillkommer det obligatoriska kostnader som inte räknats med, utan i stället angivits i den finstilta texten.

Detta bryter mot prisinformationslagen, enligt vilken alla priser måste anges tydligt och korrekt.

Konsumentombudsmannen förbjuder nu Viasat AB att använda de vilseledande annonserna ”eller på väsentligen liknande sätt ge konsumenten intryck av att månadskostnaden är lägre än den faktiska kostnaden”, skriver KO i sitt föreläggande.

Om Viasat bryter mot KO:s uppmaning hotas bolaget av ett vite på 400 000 kronor.

Ardalan Samimi

Publicerad 2010-12-02 05.49Uppdaterad 2015-12-06 15.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: