Viaplays vd Rikard Steiber: "Vi ger Netflix en match"

Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade Viacom-rättigheter från Netflix.

Som Dagens Media berättat om har MTG säkrat exklusiva rättigheterna till Nickelodeons innehåll. Det handlar om flera starka titlar, som till exempel Dora Utforskaren, Svampbob Fyrkant, Pingvinerna från Madagaskar och Victorious.

Vid månadsskiftet september–oktober tvingades Netflix plocka ner produktionerna, som nu tas in för fullt i Viaplay istället. Målgruppen för innehållet är barn från förskoleåldern upp till unga tonåringar.

Vd Rikard Steiber säger att Viaplay under en längre tid "fört löpande samtal" med Viacom, som äger Nickelodeon, om detta.

– Kontraktet de hade med Netflix var uppe för omförhandling och då gick vi in. Vi ger Netflix en match här, säger han till Dagens Media.

– Viacom har varit en bra samarbetspartner länge. Sedan tidigare har vi till exempel ett avtal med dem om att visa annonsfinansierat streamat innehåll från MTV och Comedy Central.

Det nya avtal, som offentliggjordes på tisdagen, innebär att Viaplay har streamad exklusivitet på Nickelodeons innehåll fram till och med 2020.

– Vi har haft till exempel Dora Utforskaren tidigare, nu får vi även alla tidigare avsnitt. Samma sak med Svampbob Fyrkant, där går vi från tre till tio säsonger. Min personliga favorit är just Dora Utforskaren, det är edutainment – underhållning med lärande inslag.

Vad får Nickelodeon och Viacom ut av detta?

– En starkare lokal partner som kan hjälpa subscription video on demand, och även betal-tv.

Vad innebär det här för er?

– För två år sedan bestämde vi oss för att vi skulle bli bäst på underhållning för barn. Vi startade till exempel "Kids zone" och i somras gjorde vi en deal med Maker Studios som ägs av Disney. Nu finns ingen streamingtjänst som har bättre utbud. Det här är julafton för oss. Vi vill vinna alla barnfamiljer.

Varför är de viktiga?

– Om barnen använder Viaplay i sina paddor blir vi den prefererade aktören – och ett måste för barnfamiljen.

LÄS OCKSÅ:

 

Läs mer om barnen och ungdomarnas mediekonsumtion i Dagens Medias tidning nummer 16, 2014. Experter berättar om hur man bäst kommunicera med de yngre målgrupperna, och vi publicerar ett rundabordssamtal med sex unga där de förklarar vad det är som inte föräldragenerationen förstår beträffande medier.

 

Publicerad 2014-10-01 08.06Uppdaterad 2015-12-06 12.27

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: