Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Viaplay till Polen och USA nästa år

Publicerad: 10 November 2020, 07:08

Nents vd och koncernchef Anders Jensen säger i en kommentar att bolaget redan tecknat avtal för de viktigaste rättigheterna på de nya marknaderna.

Nents siktar på att bli Europas främsta streamingbolag. Nästa år väntar lansering i Polen och USA och fram till 2023 ska tjänsten etableras i ytterligare fem europeiska länder.


Ämnen i artikeln:

Anders JensenNENT Group

I våras lanserades Nents streamingtjänst Viaplay på Island. Coronautbrottet har dock gjort att tjänsten innehåller betydligt mindre sport varför också priset ligger lägre.

Sedan tidigare är det känt att Nent nästa år kommer att släppa Viaplay i Estland, Lettland och Litauen, men nu står det klart att streamingtjänsten också ska till Polen och USA under 2021. Och fram till slutet av 2023 ska tjänsten etableras på ytterligare fem europeiska marknader, enligt ett pressmeddelande från Nent.

– Vi har redan tecknat avtal för de viktigaste rättigheterna i våra nya marknader och vi för diskussioner med distributörer om spännande nya partnerskap för att säkerställa att Viaplay är tillgängligt överallt, säger Nents vd och koncernchef Anders Jensen, i en kommentar.

Nyligen aviserade Nent att målet är att streamingtjänsten, vid årsskiftet, ska ha 3 miljoner betalande abonnenter. Siffror från tredje kvartalet visar att tjänsten fortsätter att öka antalet abonnenter.

Nu kommunicerar bolaget flera nya mål för utgången av 2025. Ett av dem gäller abonnentbasen, som ska uppgå till 10,5 miljoner om fem år. Av dem ska cirka 6 miljoner finnas i Norden. Samtidigt har bolaget ett mål om en genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt för koncernen på 18–20 procent under 2020–2025. Den nordiska verksamheten ska också, enligt de nya femårsmålen, ha en rörelsemarginal på omkring 15 procent 2025.

För att målen som rör nyetableringar och ekonomi ska kunna nås kan det bli aktuellt med en nyemission på mer än 3,5 miljarder svenska kronor.

”Nyemissionen skulle också vara ägnad att attrahera nya investerare och analytiker, göra koncernen mer jämförbar med sina globala streamingkonkurrenter, höja koncernens internationella synlighet och profil, samt öka likviditeten i bolagets aktie”, står i pressmeddelandet.

På tisdagsmorgonen stod det också klart att Nent säkrar rättigheterna till Bundesliga-fotboll i Polen. Avtalet gäller fram till säsongen 2024–2025.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Anders JensenNENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.