Viaplay om Netflix höjning: "Vi följer konkurrenterna"

Viaplay uppger att de ännu inte tagit beslut i frågan om höjda abonnemangspriser.

När Netflix agerar tenderar konkurrenterna att hänga med. Tidigare i dag har Dagens Media berättat att Netflix höjer priset med tio kronor för nya kunder.

Rikard Steiber, chef på MTGx – där Viaplay numera ingår – uppger att de ännu inte beslutat om några prisändringar för Viaplay. 

– Vi föjler givetvis alla våra konkurrenter och ser över deras och våra egna priser. Vi har ännu inte bestämt något kring prisändring men om det blir en höjning så kommer det inte att påverka våra befintliga kunder, säger han.

Han fortsätter:

– Vi fortsätter att fokusera på att ha de bästa serierna och de senaste filmerna. Vi kommer även att fortsätta satsa på sport- och kidskanalerna. Vår fördel är att vi har affärer med flera olika studios. Vi ökar mycket och marknaden växer snabbt. 

Viaplay, med sina knappt 900 000 användare, befinner sig på en andraplats på listan över de mest använda streamingtjänsterna i Sverige. Etta är Netflix som i veckan gick över miljongränsen för svenska användare.

Rikard Steiber vill inte uttala sig om den amerikanska jättens prishöjning.

– Jag kan inte kommentera i media vad våra konkurrenter gör, säger han.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich

Publicerad 2014-05-09 10.57Uppdaterad 2015-12-06 12.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: