Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Viaplay ökar antalet abonnenter – men sänker tillväxtmål

Publicerad: 25 oktober 2022, 06:03

Viaplay rapporterar ett justerat rörelseresultat på minus 100 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022. Nu sänks också 2022 års mål för koncernens organiska tillväxttakt till följd av den ekonomiska avmattningen.

Ämnen i artikeln:

Toppnyheter förmiddagViaplayAnders JensenViaplay Group

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Viaplays justerade rörelseresultat för årets tredje kvartal landar på minus 100 miljoner kronor. Motsvarande siffra från i fjol var minus 114 miljoner kronor. Nettoomsättningen uppgick under samma period till 3.972 miljoner kronor, att jämföra med 3.054 miljoner kronor samma period förra året.

Antalet betalande Viaplay-abonnenter växte under det tredje kvartalet med 879 000 vilket innebär att stocken nu uppgår till 6 428 000. Det är en ökning med 78 procent jämfört med samma period i fjol, då 3 608 000 betalade för ett Viaplay-abonnemang. Till den starka siffran bidrar bland annat de nederländska och polska marknaderna, där Viaplay under kvartalet har nått milstolpen om 1 miljon abonnenter. Tillväxttakten i antal abonnemang i Norden var dock mindre än väntat.

Framåt sänks abonnentmålet för Norden från 4,8 miljoner till 4,6 miljoner, men samtidigt höjs det internationella abonnentmålet – vilket gör att det övergripande målet ligger oförändrat. Den 1 november lanseras Viaplay i Storbritannien vilket bolaget räknar med ska bidra till tillväxten.

När det kommer till reklamintäkterna skriver Anders Jensen i vd-ordet att de minskade under årets tredje kvartal: ”Annonsintäkterna (21 procent av försäljningen) minskade med 3 procent jämfört med föregående år på organisk basis och återspeglar den svagare utvecklingen av annonsmarknaden för linjär-tv. Detta kompenserades till viss del av den fortsatta tillväxten inom marknaden för radioreklam.”

Sedan månadsskiftet september/oktober har Viaplays innehåll varit släckt för Telias omkring 1 miljon kunder. Detta förväntas dock påverka annonsaffären först i 2022 års fjärde kvartal. Enligt en uppskattning som Dagens Media har låtit en mediebyrå göra tappar dock Viaplay uppskattningsvis en halv miljon om dagen på uteblivna reklamintäkter på grund av tv-konflikten.

När det gäller 2022 års mål för organisk försäljningstillväxt sänks det nu på totalen med 20 procent och den nordiska försäljningstillväxten med omkring 10 procent. Det som en följd av den ekonomiska avmattningen som påverkar såväl annonsering som abonnemang.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev