Rörligt
Viaplay och Warner Bros Discovery lägger ner Airtime
Publicerad: 9 augusti 2022, 10:41
Viaplay Group och Warner Bros Discovery avvecklar det samägda bolaget Airtime Sales. Foto: Pressbild
Viaplay Group och Warner Bros Discovery avvecklar det samägda bolaget Airtime Sales. Enligt ett pressmeddelande från Viaplay beror det på att det är för svårt att upprätthålla teknik och sändningsavtal i 19 regioner.
Airtime skapades gemensamt av Viaplay Group och Warner Bros Discovery för att erbjuda geografiskt styrd annonsering hos de båda bolagens kanaler TV3, Kanal 5 samt Pluto TV och Discovery Plus. Nu meddelar de båda bolagen att de tillsammans med styrelsen har beslutat att lägga ner Airtime Sales.
LÄS OCKSÅ: Sportkriget lämnar SVT och TV4 på efterkälken: ”Viaplay har tagit ledningen”
– Det är såklart mycket tungt att behöva lämna detta besked till våra medarbetare. Vi har under sju år representerat ägarbolagen i hela landet vilket byggt ett stort värde för hela tv-affären. Även om detta är en ledsam dag för Airtime vill jag att våra medarbetare ska vara stolta över vad vi åstadkommit både som bolag och tillsammans med våra kunder under denna tid, säger Björn Aronsson, vd på Airtime Sales.
”En viktig partner”
Enligt pressmeddelandet kommer dock alla ingångna avtal med bolaget att fullföljas och Airtime kommer att vara operativt resten av året. Nästa år kommer bolaget att likvideras och försäljningen kommer då hänvisas till Viaplay Group och Warner Bros Discovery.
– Airtime har varit en viktig partner i vår lokala försäljning, och vi är glada över vårt samarbete med Warner Bros. Discovery som vi har haft genom åren. Jag vill passa på att rikta ett tack till alla medarbetare samt tacka Björn för sitt arbete som vd. Det har varit ett nöje att få arbeta med så professionella och duktiga människor och jag hoppas att våra vägar korsas igen framgent. Med ett medielandskap i ständig förändring ser vi fortsatt goda möjligheter och stor potential för vår nationella annonsförsäljning, säger Sara Uddståhl, Viaplay Group Head of Ad Sales i Sverige.
Enligt Niklas Lindberg, Senior Director för Commercial Sales på Warner Bros Discovery i Sverige har Airtime varit en viktig partner när bolaget byggt upp den regionala annonsförsäljningen.
– Vi är från Warner Bros Discovery väldigt tacksamma för det engagemang och professionalitet som Airtime Sales medarbetare och Björn som VD visat för både oss och kunderna och tackar dem och Viaplay Group för ett gott samarbete. Vi kommer självklart att fortsätta erbjuda annonslösningar för alla våra kunder i våra linjära kanaler, Kanal 5, 9 och 11 samt på Discovery Plus, säger han.
25 medarbetare berörs av beslutet. Enligt Viaplay har fackliga förhandlingar inletts.
LÄS OCKSÅ: Streamingexperten om Warner Bros sammanslagning: ”Skapas turbulens”