Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Viaplay i storkampanj – köper reklam i TV4

Publicerad: 3 September 2013, 03:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Här är kampanjen som ska ge Viaplay valuta för pegnarna som gavs till C More för online-rättigheterna till Allsvenskan.


Ämnen i artikeln:

BonnierViaplayMTGViasatMTG TVC MoreTV4Netflix

Affären, som presenterades i slutet av sommaren, fick både en och annan bedömare att höja på ögonbrynet. MTG-ägda Viaplay köpte då sändningsrättigheter för Allsvenskan online från värsta konkurrenten, Bonnier-ägda förlustbolaget C More.

Det var också första gången som Viasat köpte en sporträttighet enbart för online-visning på Viaplay. Avtalet gäller för cirka 100 matcher.

Nu, när exakt en månad återstår av säsongen, går Viaplay ut i en jättekampanj för att locka fler kunder.

– Vi har väldigt stora förväntningar på rättigheten, och det är också därför vi gör en så pass stor kampanj för att bygga på vårt marknadsledarskap, säger Niklas Rosvall, global marknadschef för Viaplay.

Enligt en genomlysning av marknaden som Dagens Media gjorde tidigare under hösten är Viaplay den streamingaktör som gjort allra mest reklam i Sverige. Enligt både MMS och Mediavision, som gjort egna undersökningar om hur många som säger att de använder olika streamingtjänster, är Viaplay näst störst på marknaden, efter ettan Netflix.

Hur landet ligget i dagsläget mellan kombattanterna på den snabbt växande marknaden vill Niklas Rosvall inte kommentera.

– Känslan är att vi två (Viaplay och Netflix) är betydligt större än de andra. Men kampen oss emellan, som pågår i flera länder, kan jag inte säga något mer om, säger han.

Hur många kunder hoppas ni ragga med Allsvenskan och den nya kampanjen?

– Vi har som sagt höga förväntningar, men hur många kunder kampanjen ska ge vill jag låta vara osagt.

Kampanjen har tonvikten på online men, kommer även att synas i TV4, TV3, TV6, TV10, Discovery, i radio samt på sociala medier.

– Eftersom vi fokuserar på sport i den här kampanjen har vi valt att vända oss till en mer manlig målgrupp, både i tonalitet och i medieval.

Under budskapet ”Fotbollen på Viaplay är fulländad” trycker Viaplay i kampanjen även på sina tyngsta rättigheter: Champions League och Premier League.

Av C Mores bokslut framgår att bolaget förlängde de exklusiva rättigheterna till Allsvenskan under första halvåret 2013. Avtalet gäller fram till 2019. Hur mycket bolaget drog in på att stycka upp onlinedelen och sälja den vidare till sin rival Viaplay lär framgå först i bokslutet för 2013. C More, som är till salu, gjorde en förlust på 189,6 miljoner kronor under 2012.

<iframe width="468" height="263" src="//www.youtube.com/embed/BGKoPeYzm_Y?list=UUH9CtQ6MalPfRqgOvgKUr_w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev