Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Viaplay höjer priset för sporten

Publicerad: 1 Juni 2020, 11:41

Mittfältaren Paul Pogba i Premier League-klubben Manchester United, som snart återigen kan ses på Viaplay.

Foto: Jason Cairnduff

Viaplay återgår till det tidigare priset för streamingtjänstens sportpaket.


Ämnen i artikeln:

Anders JensenNENT GroupViaplay

Det var i mars som Viaplay tvingades sänka priset för sitt sportpaket – då coronapandemin gjort att stora sportevenemang ställts in – till 109 kronor i månaden på den svenska marknaden. Även konkurrenten C More sänkte sitt pris.

LÄS ÄVEN: Ingen sport – så styr tv-husen om

Men från och med 1 juli återgår priset till den vanliga nivån på 399 kronor i månaden för Viaplays sportpaket. Detta bland annat på grund av att Premier League drar igång igen 17 juni, samtidigt som Superliga, NASCAR, Bundesliga och UFC redan är igång.

– Precis som sportfans överallt är vi jätteglada att se direktsänd sport tillbaka och vi förväntar oss att ännu mer kommer under de närmsta veckorna. Situationen vi befunnit oss i de senaste månaderna liknar ingenting annat, och vår snabba och proaktiva sänkning av priserna på våra sportpaket i mars var det rätta att göra för våra kunder. Vi var de första som gjorde detta och de flesta andra har följt oss, säger Anders Jensen, vd och koncernchef på Nent Group i ett pressmeddelande. 

Nent Group avslöjar inte huruvida prissänkningen har gjort att fler kunder köpt sportabonnemang, eller om redan existerande sportkunder har valt att lämna tjänsten. Däremot berättar bolaget i pressmeddelandet att det totala antalet startade strömmar på Viaplay i Norden ökat med 42 procent mellan 1 april och 27 maj, jämfört med motsvarande period i fjol, vilket dock inte inkluderar sportkunderna. Sportkunderna startade 40 procent fler strömmar av icke-sportinnehåll, och antalet filmer som köptes eller hyrdes i Viaplay Store ökade med 57 procent.

– Det har varit fantastiskt att se hur mycket våra sportkunder har tyckt om vårt fulla utbud av originalproduktioner, filmer, serier, dokumentärfilmer och barninnehåll på Viaplay. Fansen kan nu se fram emot ännu flera direktsända matcher från Premier League, Superliga och Bundesliga, och mycket mer, till ett lägre pris under hela juni innan vi återgår till vår normala prissättning i juli, fortsätter Anders Jensen i pressmeddelandet.

LÄS ÄVEN: Så ska C More dra nytta av Telia 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.