Rörligt
Viaplay Group ökar tillväxten: ”Stark utveckling i Norden”
Publicerad: 21 juli 2022, 07:29
Anders Jensen, vd för Viaplay Group. Foto: Viaplay Group
Viaplay Group har släppt årets andra kvartalsrapport och redovisar ett resultat på 205 miljoner kronor. Streamingjätten ökar tillväxten med 18 procent för kvartalet: ”Vi har levererat ännu ett kvartal helt i linje med vår strategi och våra mål”, säger bolagets vd, Anders Jensen.
Trots makroekonomisk motvind som räntehöjningar, stigande inflation och skenande energipriser har hushållen fortfarande råd med streamingtjönster. Viaplay Group, som idag presenterade sitt finansiella resultat för årets andra kvartal ökar tillväxten med 18 procent och kan presentera ett resultat på 205 miljoner kronor. Omsättningen uppgick till 3 725 miljoner.
– Den ökade tillväxten i Viaplays nordiska abonnentbas om 24 procent drevs av våra B2B partnerskap och i synnerhet av det nya avtalet med Tele2 i Sverige. Försäljningen av Viaplay i Norden ökade organiskt med 17 procent. Antalet abonnenter samt försäljningstillväxten kommer nu att accelerera under det kommande halvåret, med ökade genomsnittliga intäkter per kund. Detta till följd av att vi introducerar de exklusiva och oerhört populära Premier League rättigheterna i Norge, för vilka priserna redan har justerats, säger Anders Jensen i en kommentar.
LÄS OCKSÅ: SVT Play snor 65 procent av tittarna – så utvecklas onlinevideo i år
Antalet abonnenter ökar samtidigt under kvartalet och landar på drygt 5,5 miljoner, upp drygt 750 000.
Nu höjer dessutom Viaplay sitt mål för abonnenter vid årets slut. Siktet var inställt på 7 miljoner, nu tror bolaget att de kan presentera 7,3 miljoner abonnenter när 2022 är över.
– Vi har levererat ännu ett kvartal helt i linje med vår strategi och våra mål. Viaplays starka utveckling i Norden kompletterades med ytterligare tillväxt i den internationella verksamheten, säger Viaplay Groups vd, Anders Jensen i en kommentar.
I en lång intervju med Dagens Media i våras spelade Anders Jensen ned inflationsspöket och påpekade att bolagets stora kostnadsposter, som framförallt är sporträttigheter, är inflationssäkrade. Inför kvartalsrapporten kommenterade han återigen de makroekonomiska förutsättningarna för bolaget:
– Vår expansionsplan är fullt finansierad och vi har full visibilitet över våra kommande innehållskostnader, vilka är avtalade för flera år framöver. Den makroekonomiska utvecklingen och det geopolitiska läget är dock allt annat än säkert, och vi är redo att införa justeringar när och om så krävs, precis som vi har gjort historiskt, säger han.
LÄS OCKSÅ: Tillväxt först – därefter öppnar Nents Anders Jensen för förvärv
I samband med kvartalsrapporten offentliggör Viaplay att de köper den brittiska sporttjänsten Premier Sports. Streamingbolaget betalar drygt 350 miljoner för förvärvet.
Samtidigt avslöjar bolaget att de rekryterat Edward Breeze som sportchef i Storbritannien.