Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Viaplay breddar tjänsten med Viaplay Select – växer kraftigt i Q1

Publicerad: 26 april 2022, 06:01

Foto: Hans Berggren

Viaplay släpper det brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Första marknad ut är Japan. Samtidigt gör den internationella expansionen att antalet Viaplay-kunder växer kraftigt under Q1.


Ämnen i artikeln:

ViaplayNENT GroupAnders JensenNyheter

Viaplay Select ska göras tillgängligt via partner på marknader där Viaplay inte prioriterar en lansering av en direkt-till-konsument-tjänst. Viaplay Select ska innehålla ett urval originalproduktioner från Viaplay, men också nordiskt och internationellt innehåll från tredje part.

Första marknaden för Viaplay Select blir Japan, där tjänsten lanseras via tv-bolaget Wowow under april. Tjänsten ska släppas på fem marknader under 2022.

– Nordiskt innehåll är unikt, vilket skapar signifikant global efterfrågan av denna typ av berättande – och ingen levererar högre kvalitet eller kvantitet än oss. Viaplay Select blir ett fantastiskt skyltfönster som hjälper partners sticka ut i ett konkurrensutsatt streaminglandskap, samt ökar avkastningen från våra investeringar i innehåll. Viaplays nya partnermarknader kommer att ha ett positivt rörelseresultat från dag ett. Vi fortsätter att innovera och samarbeta för att ta våra prisvinnande berättelser till tittare runt om i världen, säger Anders Jensen, vd och koncernchef i Nent Group, i ett pressmeddelande.

Samtidigt gör den internationella expansionen att antalet Viaplay-kunder växer kraftigt under Q1. Nyligen släpptes Viaplay i Nederländerna och under Q1 har ytterligare 778 000 abonnenter tillkommit. Nederländerna står för majoriteten av de 1 208 000 internationella abonnenterna i slutet av kvartalet. Enligt Nent Groups kvartalsrapport har Viaplay nu 4 783 000 abonnenter.

Efter att ett avtal tecknats med Tele2 höjs nu abonnentmålet för Viaplay i Norden från 4,3 miljoner till 4,8 miljoner för helåret 2022.

”Vårt försäljningstillväxtmål för Norden på cirka 20% för 2022 är oförändrat, och nu med tillväxten ännu mer viktad mot Viaplay snarare än linjära abonnemangsintäkter. Vi ändrar för närvarande inte målet på 2,2 miljoner internationella Viaplay-abonnenter vid årets slut, eller målet på försäljningstillväxt för koncernen på cirka 28% för 2022”, skriver bolaget i kvartalsrapporten.

Nent Groups omsättning landar på drygt 3,3 (3) miljarder kronor under Q1, den organiska tillväxten uppgår till 9,9 procent. 

Reklamintäkterna står för 26 procent av försäljningen och minskade med 1 procent under kvartalet, medan linjära abonnemangsintäkter och övrigt ökar med 4 procent och utgör 34 procent av försäljningen.

Rörelseresultatet ökar från 210 till 602 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN:
Nent Group vill byta namn
Nent-chefen Lotta Folcker om karriären, lärdomarna och sportens väg framåt: ”Man kan alltid förbättra sig”

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev