Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Viacoms vd till Nent

Publicerad: 22 Augusti 2018, 08:15
Uppdaterad: 22 Augusti 2018, 08:25

Andrea Sahlgren lämnar vd-rollen på Viacom för Nent Group. Foto: Press

Stor omorganisation på Nent Group då roller görs om och nya inrättas. I samband med detta lämnar Viacoms vd Andrea Sahlgren sitt uppdrag och intar en helt ny roll.


Ämnen i artikeln:

NENT Group

Nent Group stuvar om i organisationen och försäljning och innehåll för TV3, TV6, TV8, TV10 och Viafree flyttar därför in under den nyinrättade rollen SVP Ad TV & AVOD.

Till den nya rollen har Nent rekryterat Viacoms nordiska vd Andrea Sahlgren. I sin nya roll kommer hon alltså ha ansvar för kanalstrategi, försäljning, affärsutveckling och innehållsavdelningen, samtidigt blir hon även en del av ledningsgruppen.

Andrea Sahlgren har haft rollen som vd de senaste sex åren och arbetat inom Viacom sedan 2006. Innan dess har hon arbetat på MTG som försäljningschef.

Vad fick dig att tacka ja?

– Det är många saker som är väldigt lockande med NENT. Det är ett etablerat bolag som samtidigt går in i en nystart och det i sig är väldigt lockande och väldigt unikt. Man befinner sig på en resa som jag gärna vill vara med på, så det är en av anledningarna. Sedan tycker jag att NENT har en fantastiskt härlig kultur där man vågar satsa, vågar utmana sig själva och existerande affärsmodeller och vågar luta sig framåt hela tiden vilket man gör och har gjort ända sedan starten där inte minst den tidiga lanseringen av Viaplay är ett bra exempel.  

Varför är den här branschen spännande tycker du?

– Den går igenom konstanta förändringar sedan ett antal år tillbaka och det är spännande att vara på bolag som anammar detta och tar till sig av allt det som sker, det vill jag vara en del av.

Vad kan du redan nu se för utmaningar i din nya roll?

– Det är klart att det finns massvis av utmaningar just eftersom branschen är där den är. Jag är av naturliga skäl inte insatt i alla detaljer kring det som omger mitt nya jobb än, men det är alltid viktigt att titta på helheten kring linjär-tv, streaming och satsa på kvalitativt innehåll. Tv-tittarna är väldigt kräsna och det finns ett enormt utbud, inte bara lokalt. Det gäller att titta på hur man presenterar innehåll och kurerar innehållet.

Vad är skillnaden mellan att jobba för ett amerikanskt bolag och ett nordiskt mer lokalt bolag?

– Att jobba för ett amerikanskt bolag handlar om att se till att få göra det man tycker är lämpligt för den region som är mindre. Det är en geografisk skillnad där det handlar om att förstå vad som händer i Norden kontra USA. Det är alltid uppåt och framåt som gäller i USA, där finns det likheter mellan Viacom och Nent.

Vad kommer du främst att bidra med?

– I och med att jag har varit vd ett antal år har jag en helhetssyn på affären. Jag jobbar med alla delar idag vilket är väldigt viktigt för att bidra till framgång för bolaget. Alla ska med och känna att vi gör någonting viktigt tillsammans. Det är oerhört viktigt att alla ser sammanhanget och hur man bidrar. Det har jag jobbat med hos oss idag och det vill jag ta med mig.

Fler roller stöps om

Samtidigt meddelar även Nent att vd Filippa Wallestam går på föräldraledighet den 1 september, under tiden kommer därför Jonas Gustafsson, VP Head of Strategy and M&A, gå in som tillförordnad vd.

Förutom den nya rollen inom Nent tar även Camilla Rydbacken klivet upp som innehållschef den 1 september, idag är hon programchef för egna produktioner.

Även marknads- och kommunikationsavdelningen organiseras om och i samband med detta får Mia Eriksson, VP marketing & communications, ett utökat ansvar som inkluderar all innehållsrelaterad kommunikation för bolagets olika videoplattformar. Mia Eriksson kommer därför även ansvara för kommunikationen för Viaplay och sport, utöver marknads- och kommunikationsansvaret för tv-kanalerna och Viafree.

Nytt är också att man tillsätter ytterligare en ny roll där Dzana Dedovic, idag ansvarig för Viafree i Sverige, blir lokalt ansvarig för Viaplay.

På frågan om omorganiseringen leder till att någon blir av med jobbet svarar Jessica Sjöberg, chef för företagskommunikationen på Nent, följande:

– Nu är strukturen för avdelningarna satta – en del roller blir nya och därmed följer en del individuella dialoger där målet är att hitta roller och lösningar som passar alla som jobbar inom de områden där vi presenterar förändringar idag.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev