Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

"Vi tar chansen att definiera om vår bransch i grunden"

Casten Almqvist, vd på TV4 och Bonnier Broadcasting, ser fram emot att Telia-affären går igenom under 2019.


Publicerad: 27 December 2018, 07:00

Ämnen i artikeln:

TV4CMoreBonnier BroadcastingTelia

Casten Almqvist, vd på TV4 och Bonnier Broadcasting.

Vilken var den största händelsen i branschen under 2018? 

– Vi befinner oss mitt i den, skulle jag säga, Telias pågående förvärv av TV4, C More och MTV. Den förstärker vår existerande strategi – att gå från tittare till användare genom att investera i svenska program och användaranpassad teknik. Det är en viktig affär för oss men också för Sverige. Affären skapar en robust, ansvarstagande och framtidssäkrad spelare som tänker fortsätta storsatsa på svensk journalistik, svenskt kvalitetsdrama, svensk sport och underhållning. Det behövs i en alltmer internationaliserad medievärld där konkurrenterna om reklampengarna heter Google och Facebook och där Netflix och Amazon tar en allt större del av betal-tv-intäkterna.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag är inte mycket för nyårslöften. Jag jobbar istället på att skärpa mig hela tiden, året om. På ett personligt plan känns det dock spännande att leda ett företag som ligger i täten bland europeiska tv-bolag vad gäller digital transformation, och som med den här banbrytande affären tar chansen att definiera om vår bransch i grunden. Och det kan jag lova att vi kommer att jobba vidare med.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Vår tro och förhoppning är att Telia-affären godkänns av EU:s konkurrensmyndighet under andra halvåret 2019. Fram till dess är det precis som vanligt på Tegeluddsvägen och på våra kontor runt om i Sverige. För oss betyder ”som vanligt” konstant förändring. Jag är mycket stolt över att vi har medarbetare som numera är helt bekväma med att varje vecka bjuder på nya förutsättningar. Jag kan inte tänka mig en bättre laguppställning inför ännu ett dynamiskt år i total-tv-branschen.

– Om affären stängs planenligt kommer vi därefter att på allvar börja jobba med att sammanföra Telias kompetens inom teknik och distribution med vår egen förmåga att skapa bra tv. För att i alla lägen kunna bjuda våra och Telias användare på bästa möjliga upplevelse så måste vi ha alla tre komponenter under samma tak – teknik, distribution och innehåll – precis som våra duktiga globala konkurrenter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.