Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi stärker vår räckvidd"

Publicerad: 11 November 2010, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg kommenterar nya TV11. Att man lägger ned TV400 ser hon inte som ett misslyckande.


– Det här är ett fantastiskt sätt för oss att stärka utbudet för de yngre tittarna, och de som är young at mind, säger Åsa Sjöberg till dagensmedia.se.

Vilka är huvudkonkurrenterna?

– Det är självklart andra tv-kanaler som vänder sig till den publiken, bland annat Kanal 5 och TV6.

Är det inte ett misslyckande att ni lägger ned TV400?

– Det kan man inte säga. TV400 har verkligen etablerat sig bra i sin målgrupp, men vi har känt att vi behöver satsa än mer offensivt i målgruppen. Vi stärker tablån kraftfullt, framför allt med Big Brother. Det blir en tydlig signaturproduktion för den här kanalen.

Är det klart när Big Brother tablåläggs?

– Vi filar på alla detaljer just nu, det får vi återkomma till.

Hur blir det med TV11:s distribution?

– Vi för diskussioner med distributörer just nu, så det får vi återkomma till.

Hur ser du på risken att TV11 kannibaliserar på TV4?

– Det finns en tydlig ambition från oss att skapa en tydligare kanalkedja och hitta de unga tittarna. Förhoppningsvis ska vi hämta dem någon annanstans ifrån än TV4. Huvudsyftet är stärka vår räckvidd.

Reklam-tv har för små tittarlager som det ser ut i dag, samtidigt stärker SVT sin position. Vore det inte bättre att lansera en kanal som tar tittare från SVT?

– Tillsammans med TV4, TV4 Plus och TV11 kommer vi att förstärka positionen och öka vår räckvidd. Vi får ta matchen med SVT också, det är en tuff match. Men när det gäller konkurrensen med SVT måste de ju sätta oss som huvudkonkurrener.

Blir TV4 en äldre kanal nu?

– Nej, TV4 ska vara en bred kanal, vi ändrar ingenting.

Några tittarmål vill TV4-Gruppen inte gå ut med.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.