Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Vi springer på allt som rör sig"

Publicerad: 3 Februari 2011, 13:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Viasat talar om den strategiska omställningen från att vara sist till att vara först och om det nya varumärket Viaplay.


För några år sedan sedan var MTG:s betaltv-operatör Viasat sist på bollen i mycket. De var två år efter med HDTV och sist ut med att ha alla big five-kanalerna i utbudet. Men för tre år lade bolaget om kursen och började se ett värde i att vara först.

– Vi försöker att springa på allt som rör sig och har sedan dess gjort en massa u-svängar när vi kommit ut på sank mark. Kommer det en miniräknare med rörlig bild ska vi testa den, säger vd Hans Skarplöth på dagens tv-seminarie Spelplanen.

Viasat var bland annat först med att lansera genrekanaler inom sport och hade den första svenska broadcast-kanalen i mobilen – Viasat Golf. Det senaste exemplet är bolagets lansering av 3D-tv i slutet av förra året.

Under namnet Viasat On Demand har tv-bolaget strävat efter att göra sitt innehåll interaktivt tillgängligt på så många digitala plattformar som möjligt. I dagarna bytte ondemand-tjänsterna sitt övergripande namn till Viaplay.

– Viasat On Demand var för krångligt och tekniskt och skulle ha tagit för lång tid att sätta som varumärke, säger Hans Skarplöth.

Förändringen kommer att synas ordentligt först i mars.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.